مساله فشار بر رسانه ها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی علیه حکومت حاکم استفاده می شود
(last modified 1401-03-24T10:26:42+00:00 )
جوزا 24, 1401 14:56 Asia/Kabul

استاد دانشکده ژورنالیسم دانشگاه کابل گفت: فشارها بر رسانه ها در گذشته هم وجود داشته اما اکنون به عنوان یک ابزار تبلیغاتی علیه حکومت حاکم استفاده می شود.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به گزارش اخیر سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد شرایط سخت رسانه ها و خبرنگاران در افغانستان اظهار داشت: محدودیت هایی برای خبرنگاران در بعضی حکومت ها از جمله حکومت طالبان وجود دارد و تعدادی از خبرنگاران هم بدون در نظرداشت شرایط، تلاش می کنند اخباری را که به نظرشان جالب است برای مردم عرضه کنند، اینگونه افراد طی بیست سال گذشته هم با برخوردهایی مواجه بودند و هم تحت فشار حکومت قرار داشتند و هم تحت فشار مخالفین حکومت.

وی افزود: بنابراین چنین فشارها و برخوردهایی چیز تازه ای نیست اما اکنون به عنوان یک ابزار تبلیغاتی علیه حکومت حاکم به ویژه در غرب تبدیل شده است. افغانستان همواره به نوعی میدان جنگ سرد هم برای کسانی که می خواستند قدرت نمایی کنند بوده است و از مساله فشار بر خبرنگاران و رسانه ها هم به عنوان نقض حقوق بشر توسط حکومت طالبان یاد می کنند در حالیکه حقوق بشر طی بیست سال گذشته هم نقض شده است.

به گفته این کارشناس افغان مساله آزادی بیان هم در افغانستان به صورت شعاری بوده و غربی ها با آن و تحت عنوان حمایت از رسانه ها و آزادی بیان مانور می دادند و اگر ظاهرا وجود داشته در محتوا باعث تفرقه افکنی شده و به شهرت افرادی لطمه زده بدون اینکه عاملان آن بازخواست شوند.

فانوس در مورد کمیسیونی که تحت عنوان کمیسیون تخطی رسانه ها از سوی طالبان تشکیل و اعلام شده کسی اجازه ندارد بدون هماهنگی با آن خبرنگاری را بازداشت یا روانه زندان کند، گفت: با وجود این اتفاقاتی علیه خبرنگاران افتاده است. البته در گذشته هم شاهد ضرب و شتم و تهدید خبرنگاران حتی از سوی مسوولان دولتی بودیم اما آنان ظاهرسازی می کردند.

این خبرنگار کارکشته افغان در مورد حق دسترسی به اطلاعات که در قانون وجود داشته و از مسایل عمده برای خبرنگاران و نیز برای کوتاه کردن دست فاسدان و رفع فساد است هم اظهار کرد: در گذشته این حق برای رسانه ها وجود نداشت اکنون هم وضعیت به همان منوال است اما امروز نبود آن یک وسیله تبلیغاتی برای مخالفان حکومت حاکم است.

فانوس عنوان کرد: به هر صورت حق دسترسی به اطلاعات اکنون هم وجو ندارد و حتی گفته می شود شاید فقط پنج درصد از توافقنامه ای که بین طالبان و امریکایی ها امضا شد، منتشر شده باشد و مردم از آن مطلع شده باشند.

وی اضافه کرد: دسترسی به اطلاعات هنوز هم بسیار محدود است و ممکن است محدود تر شود اما برخی رسانه های قوی که در گذشته فعال بودند امروز هم فعالیت خوبی دارند و کارشناسان در آن ها مخالفت خود را ابراز می کنند اما از آنجایی که برخورد طالبان شدید است خبرنگاران تا حدی احتیاط پیشه می کنند.

 

کلیدواژه