جوزا 24, 1401 19:45 Asia/Kabul
  • گردهمایی وحدت اقوام و قبایل در قندهار افغانستان
    گردهمایی وحدت اقوام و قبایل در قندهار افغانستان

طالبان با هدف تقویت همبستگی بین گروه های نژادی و قومی افغانستان،در قندهار گردهمایی وحدت اقوام و قبایل برگزار کرد.

 گردهمایی وحدت اقوام و قبایل در ولایت قندهار با حضور علما، بزرگان اقوام، مسئولان ولایتی با هدف حمایت  از وحدت بین اقوام ساکن قندهار برگزار شد.

عبدالرشید منیب  رییس استخبارات قندهار در سخنانی گفت، تمام مقامات این ولایت به رفاه و امنیت مردم متعهد بوده و به هیچکس اجازه تخطی از قانون را نخواهند داد.

 منیب افزود، عفو عمومی اعلام شده و هیچکس حق ندارد مقامات حکومت پیشین را محکوم و توبیخ کند و برای آنها مشکلات ایجاد نماید.

دولت طالبان که از تابستان گذشته قدرت را در افغانستان مجددا در اختیار گرفته است،با موجی ازشکاف در بین اقوام افغانستان مواجه شده است.

در نزدیک یه یکسال گذشته ،سیاست های طالبان در اداره امور افغانستان سبب شده تا این باور در بین اقوام و قبایل مختلف این کشور تقویت شود که همه اقوام در فرایند تصمیم گیری و اجرا امکان دخالت ندارند و دولت طالبان تنها با اتکا به یک اندیشه خاص ،در افغانستان حکمرانی می کند.

 شاکله اصی گروه طالبان، قوم پشتون است .پس از سقوط دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان که در سال گذشته حکومتش با تسلط طالبان بر این کشورفروپاشید،این گمانه مطرح شد که دولت طالبان همه اقوام این کشور را در عرصه قدرت مشارکت نخواهد داد.

عملکرد طالبان در نزدیک به یکسال گذشته هم اثبات کرده است که این گروه تمایل چندانی به دخیل کردن همه اقوام در قدرت  و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ندارد که این مسئله سبب شده تا نوعی از هم گسستگی قومی در این کشور پدیدار شود که این مسئله می تواند آثار سوء اجتماعی،اقتصادی ،فرهنگی و سیاسی به دنبال داشته باشد.

البته باید توجه داشت که به رغم وابستگی هسته اصلی طالبان  به قوم پشتون که اکثریت جمعیت افغانستان را تشکیل می دهد،اما همه پشتون ها از این گروه حمایت نمی کند و منتقدان دولت طالبان در قوم پشتون هم  در مناصب اجرایی راه پیدا نکرده اند.

در شرایطی که دولت طالبان تنها با بخشی از قوم پشتون  در تعامل و همکاری در عرصه حکومتداری  در افغانستان است  طبیعی است که دیگر اقوام این کشور شرایطی به مراتب بدتر در مشارکت در امور اداره افغانستان دارند.

با توجه به انتقاد های گسترده داخلی و خارجی ازتمامیت خواهی دولت طالبان  و عدم تحقق وعده خود برای تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان،این گمانه مطرح است که شکاف بین اقوام در این کشور می تواند به تهدیدی برای حاکمیت طالبان تبدیل شود.

بر همین اساس است که دولت محلی طالبان در قندهار نشستی برای ایجاد همگرایی و وحدت بین اقوام مختلف در این ولایت برگزار کرده است تا بتواند بخشی از گسست بین قومی در افغانستان پس از حاکمیت مجدد طالبان در این کشور را ترمیم کند.

در چند ماه گذشته بی توجهی دولت طالبان به مطالبات بخشی از جامعه افغانستان از جمله قوم هزاره  در تامین امنیت انان وبدرفتاری نیروهای این گروه با دیگر اقوام موجب بروز اعتراض های جدی به مقامات ارشد طالبان شده است.

   به نظر میرسد چنانچه طالبان ،سیاست قوم گرایانه خود در حکومت افغانستان تعدیل نکرده و انرا کنار نگذارد ،نمی تواند زمینه ای برای وحدت اقوام و قبایل در این کشور مهیا کند.  

                    

کلیدواژه