جوزا 30, 1401 14:26 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حکومت طالبان به هر نحو ممکن باید امنیت نقاط آسیب پذیر و عبادتگاه های اقلیت های مذهبی را در افغانستان تامین کند تا آن ها هم در این کشور احساس امنیت کنند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حمله اخیر به عبادتگاه سیک ها در کابل اظهار داشت: طالبان وعده تامین امنیت و جلوگیری از اقدامات القاعده و داعش را داده و اینکه اجازه نمی دهد از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر اقدامی انجام شود، اما به ویژه نیروهای پلیس و امنیت ملی باید به امنیت مناطق مسکونی، مکان های مذهبی و عبادتگاه های اقلیت ها توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر اقلیت ها در افغانستان آسیب پذیری بیشتری دارند به عنوان مثال اهل تشیع بارها هدف چنین حملات تروریستی قرار گرفته اند و به سیک ها نیز چند بار حمله شده است. بنابراین ارگان های امنیتی، کشفی و استخباراتی، پلیس و امنیت ملی باید تلاش کنند که امنیت نقاط آسیب پذیر و عبادتگاه های اقلیت ها را تامین کنند، گزارش هایی که برایشان می رسد پیگیری و از وقوع حملات جلوگیری کنند تا اقلیت های مذهبی هم احساس کنند که در رابطه با امنیت مورد توجه قرار دارند.           

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در افغانستان در حال حاضر لرخی کشورها مانند روسیه و امریکا باهم رقابت دارند یا مثلا پاکستان و چین با هند رقابت سیاسی، اقتصادی و نظامی دارند، هرگاه هند اقدامی در افغانستان انجام می دهد کسانی که با هند و هندوها رقابت دارند و افغانستان را به میدان رقابت خود تبدیل کرده اند به اقداماتی متوسل می شوند که نمونه آن حمله به عبادتگاه سیک ها در افغانستان است.

به گفته خروتی ریشه های چنین حملاتی در خارج از افغانستان است، در آنجا طراحی، سازماندهی و تامین مالی شده و در داخل افغانستان مثلا در مورد اخیر روی سیک ها و هندوها اجرا شده است.

وی در مورد تعلل در جلوگیری از وقوع چنین حملاتی، گفت: ده ها سال جنگ در افغانستان جریان داشته و سازمان های جاسوسی کشورهای مختلف در آن سرمایه گذاری کرده اند و افرادی را به کار گرفته اند که منافع آن ها را دنبال کنند بنابراین جلوگیری از اعمال آن ها در زمان اندک امکان پذیر نیست، ضمن اینکه چنین حملاتی تنها در افغانستان انجام نمی شود و در کشورهای مختلف دنیا به انحاء مختلف صورت می گیرد.

 

کلیدواژه