سرطان 05, 1401 17:35 Asia/Kabul
  • دیدار وزیر خارجه طالبان و سفیر چین در کابل
    دیدار وزیر خارجه طالبان و سفیر چین در کابل

وزیر خارجه طالبان و سفیر چین در افغانستان در دیدار با یکدیگر، درباره امدادرسانی به زلزله‌زدگان این کشور و کمک‌های انساندوستانه گفتگو کردند.

 «امیرخان متقی» وزیر خارجه  دولت طالبان در دیدار «وانگ یو» سفیر چین در کابل علاوه بر گفتگو درباره  امدادرسانی به زلزله‌زدگان در شرق افغانستان، مسائل سیاسی، تجارت بین افغانستان و چین و بورسیه تحصیلی برای دانشجویان افغان رایزنی کردند .

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه دولت طالبان، متقی در این دیدار از سفیر چین در افغاسنتان خواست تا روند صدور روادید این کشور برای تجار افغان تسریع شود.«وانگ یو»  نیز در این دیدار گفت ؛ دولت چین در حال آماده شدن برای آغاز صدور روادید برای تجار افغان است.

وقوع زلزله و باران های سیل آسا در افغانستان که علاوه بر صدها کشته و زخمی،هزاران نفر را هم آواره کرده است،چالش های دولت طالبان را دو چندان کرده است.

ضعف دولت طالبان در امدادرسانی به حادثه دیدگان از بلایای طبیعی درافغانستان،سبب شده تا مشکلات آسیب دیدگان افزایش پیدا کند و کمبودها درتامین نیازهای اولیه آنان شامل چادر ،مواد غذایی، دارو و مواد بهداشتی احتمال بروز بحران کمک رسانی را تشدید کرده است.

 درشرایطی که دولت طالبان برای کمک به حادثه دیدگان سیل و زلزله در افغانستان  به منابع مالی نیاز دارد ، تداوم بلوکه ماندن دارایی های بانک مرکزی این کشور توسط آمریکا ، طالبان  وارد چرخه ناکارآمدی کرده است.

با توجه به وضعیت وخیم موجود در مسئله امداد رسانی درافغانستان به زلزله زدگان و سیل زدگان ،دولت طالبان ضمن رایزنی با کشورهای مختلف برای دریافت کمک های بشر دوستانه خواستار آزاد شدن بخشی از دارایی های  بلوکه شده افغانستان از سوی دولت آمریکا شده اند.

دیدار وزیر خارجه طالبان با سفیر چین درکابل نیز با هدف ترغیب پکن به افزایش حجم کمک های بشر دوستانه به آسیب دیدگان از بلایای طبیعی درافغانستان صورت گرفته است تا امکان خدمات رسانی بیشتر به حادثه دیدگان در این کشور افزایش پیدا کند.

 چین که تاکنون حدود هشت میلیون دلار به آسیب دیدگان ناشی از زلزله و سیل  در افغانستان کمک های بشر دوستانه ارسال کرده است،تمایل دارد در دوره جدید که طالبان  حاکمیت را عهده دار شده است،نقش بیشتری در اینده افغانستان داشته باشد.

میزبانی از نشست کشورهای همسایه افغانستان و تلاش برای کمک به بازسازی این کشور از جمله برنامه های دولت چین در ماه های اخیر برای توسعه همکاری ها با طالبان در افغانستان بوده است. 

دولت طالبان  در روزهای نخست به قدرت رسیدن مجدد در افغانستان ،از تمایل این گروه برای همکاری راهبردی با چین خبر داده بود که این مسئله در ماه های گذشته نیز این انگاره را تقویت کرده است که زمینه برای همکاری دو جانبه بین پکن و طالبان وجود دارد.

البته مطالبه اصلی طالبان از کشورهای قدرتمندی همانند چین  و روسیه آنست که حاکمیت این گروه در افغانستان را به رسمیت بشناسند تا طالبان از تنگنای کنونی ناشی ازبی میلی  جامعه جهانی به عدم پذیرش رسمی این گروه خارج شود.

به نظر میرسد چین نیز با رویکرد محتاطانه به مسئله پذیرش رسمی حاکمیت طالبان در افغانستان می نگرد و حاضر نیست در شرایط فعلی وارد چنین عرصه ای شود،اما حاضراست به  اعطای کمک های بشر دوستانه به این کشور ادامه دهد.              

                  

کلیدواژه