سرطان 14, 1401 08:07 Asia/Kabul
  • بررسی موضوع مذاکرات پاکستان با گروه تحریک طالبان این کشور
    بررسی موضوع مذاکرات پاکستان با گروه تحریک طالبان این کشور

کمیته پارلمانی امنیت ملی پاکستان نحوه ادامه مذاکرات صلح با گروه تحریک طالبان را بررسی می کند.

دولت پاکستان ادامه گفتگو با تحریک طالبان را به این کمیته واگذار کرده و قرار است پس از استماع نتیجه مذاکرات ارتش با این گروه، در باره ادامه گفتگوها میان طرفین تصمیم گیری شود.

با این حال وزیر کشور پاکستان اعلام کرد:هیچ توافقی خارج از قانون اساسی پاکستان با تحریک طالبان صورت نخواهد گرفت.

این گروه شبه نظامی که دولت پاکستان انرا تروریستی می داند در سال ۲۰۰۷ با هدف اسلامی کردن حکومت پاکستان تشکیل شد و عمدتا در مناطق قبایلی وزیرستان شمالی و وزیرستان جنوبی فعال است و با سایر گروههای تروریستی مانند القاعده ارتباط دارد . بزرگترین عملیات تروریستی ضد دولتی  تحریک طالبان حدود یک دهه پیش حمله به مدرسه ای در پیشاور بود که بیش از یکصد دانش اموز که عمدتا فرزندان نظامیان بودند کشته شدند.

انچه بیشتر دولت پاکستان را مجبور به گفتگو با تحریک طالبان می کند بازگشت مجدد طالبان افغانستان به قدرت در این کشور است که فرصت مناسبی را برای تقویت تحریک طالبان فراهم کرده است.

به گونه ای که این گروه توافق  با دولت پاکستان را مشروط به مواردی همچون  لغو الحاق مناطق قبایلی به ایالت خیبرپختونخوا، عقب نشینی نیرو‌های ارتش پاکستان از مرز با افغانستان و عفو زندانیان تحریک طالبان کرده است که دولت اسلام اباد انها  را برخلاف قانون اساسی این کشور می‌دانند.

فرهاد ابرار کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید :"پاکستان همواره بهشت گروههای رادیکال بوده و با فربه کردن تحریک طالبان به دنبال مظلوم نمایی است که خود مورد تهدید گروههای تروریستی است"تاکید پاکستان بر توافق  با تحریک طالبان صرفا براساس قانون اساسی به معنای مسدود کردن راه توافق است زیرا خواسته های تحریک طالبان برخلاف ان است .به همین دلیل انتظار نمی روند گفتگوها میان دو طرف از تمدید اتش بس فراتر رود.

بخصوص انکه تحریک طالبان پاکستان نیز اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کر،د به هیچ عنوان از خواسته‌های خود بویژه لزوم لغو الحاق مناطق قبایلی و هم‌مرز با افغانستان به ایالت خیبرپختونخوا توسط دولت پاکستان کوتاه نخواهد امد.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید :"اگر دولت پاکستان شرایط توافقنامه صلح با تحریک طالبان را بپذیرد باید قانون اساسی این کشور را تغییر دهد که بسیار مشکل است.

تحریک طالبان خواهان مصون ماندن شبه نظامیان همکار خود در مناطق قبایلی نیز است"در هر حال، جناح حقانی طالبان افغانستان‌در حال میانجیگری میان دولت پاکستان و تحریک طالبان است که تاکنون نتیجه ملموسی غیر از اتش بس نداشته است.

در پاکستان این جناح وابسته به سازمان اطلاعات ارتش پاکستان آی اس آی تلقی می شود که درصدد رفع نگرانیهای دولت اسلام اباد در مورد حملات تحریک طالبان به مواضع نیروهای ارتش است.

علاوه براین طالبان افغانستان در صدد رفع هرگونه اتهام همکاری و دادن گستره جغرافیایی به تحریک طالبان از سوی دولت و ارتش پاکستان است.

بن بست در مذاکرات تحریک طالبان با دولت پاکستان

کلیدواژه