سرطان 17, 1401 12:36 Asia/Kabul
  • رایزنی وزرای امور خارجه آمریکا و پاکستان درباره اوضاع افغانستان
    رایزنی وزرای امور خارجه آمریکا و پاکستان درباره اوضاع افغانستان

وزاری امور خارجه پاکستان و آمریکا در گفتگوی تلفنی با یکدیگر درخصوص گسترش روابط دوجانبه در زمینه های مختلف توافق کردند.

 وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد، «بلاول بوتو زرداری»، وزیر امور خارجه این کشور و «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا درگفتگوی تلفنی با یکدیگر درخصوص افزایش همکاریها و تسریع گفتگوهای کنونی در زمینه تغییرات آب و هوایی، انرژی، سلامت، امنیت، تجارت و سرمایه گذاری توافق کردند.

زرداری در این گفتگو تلفنی درباره اوضاع کنونی افغانستان نیز گفت: شرایط وخیم انسانی در افغانستان با زلزله اخیر تشدید شده و این کشور نیازمند کمکهای بیشتر جامعه جهانی است. وزیر امور خارجه پاکستان بر عزم کشورش برای متعهد ماندن به پیشبرد اهداف مشترک صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد.

رایزنی تلفنی وزیران خارجه پاکستان و آمریکا درباره مسائل دوجانبه و به خصوص موضوع افغانستان ،به رویکرد جدیدی معطوف است که با روی کارآمدن حزب مسلم لیگ نواز به نخست وزیری شهباز شریف در آوریل گذشته در دستور کار اسلام آباد قرار گرفته است.

در دوره قبل و در زمان حاکمیت حزب تحریک انصاف و نخست وزیری عمران خان که با رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان،از قدرت کنار رفتند،روابط این کشور با آمریکا در مسیر اختلاف و تنش بود.

مخالفت عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان با درخواست کاخ سفید برای واگذاری برخی از پایگاه های نظامی این کشور به  آمریکا ،عمده ترین علت تنش در روابط دو کشور بود.البته از اگوست 2018 که حزب حاکم سابق تحریک انصاف قدرت را تا اوریل 2022 در اختیار داشت، دولت وقت پاکستان اساسا رویکردی مستقلانه در سیاست خارجی اتخاذ کرده بود که در برخی موارد درتضاد با برنامه ها و سیاست های آمریکا بود.

با قدرت یافتن حزب مسلم لیگ نواز و سخنان شهبازشریف نخست وزیر پاکستان ساعاتی پس ازاخذ رای اعتماد پارلمان این کشور مبنی بر توسعه همه جانبه روابط با آمریکا، پیش بینی میشد که یکی از برنامه ها در این خصوص، هماهنگ سازی رویکردها اسلام آباد و واشنگتن درخصوص مسائل افغانستان باشد.

آمریکا که پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان در اگوست2021 ، با بلوکه کردن دارایی های بانک مرکزی افغانستان و عدم پذیرش رسمی حاکمیت این گروه درصدد اعمال فشار بر دولت طالبان است، هر گونه اقدام  پاکستان خارج از سیاست های خود را خنثی کننده سیاست فشار براین گروه می داند.

به همین دلیل است که آمریکا در دوره نخست وزیری شهباز شریف، بر همکاری و هماهنگی دولت پاکستان برای اتخاذ سیاستی واحد در قبال افغانستان و تشدید فشارهای سیاسی واقتصادی علیه طالبان برای به قاعده درآوردن این گروه را بسیار مهم می داند و بر این اساس  درماه حدود سه ماه گذشته رایزنی های واشنگتن و اسلام آباد نیز افزایش یافته است.

دولت اسلام اباد انتظار دارد پس از ایجاد یک سیاست مشترک با آمریکا در قبال افغانستان، کاخ سفید کمک های خود به پاکستان را که از دوره ترامپ کاهش چشمگیری پیدا کرده است را به وضع سابق برگرداند تا بتواند بخشی از مشکلات داخلی را مرتفع کند.

به نظر میرسد، هرگونه همکاری بیشتر پاکستان با امریکا که منجر به فشاربیشتر بر دولت طالبان شود، این گروه نیز در اقدامی  متقابل ممکن است زمینه  را برای تشدید خشونت ها از سوی گروه تحریک طالبان در پاکستان فراهم  کند.      

رایزنی وزرای امور خارجه پاکستان و آمریکا درباره افغانستان       

کلیدواژه