سرطان 17, 1401 16:14 Asia/Kabul
  • ترور آبه شینزو؛ پایان دردناک یک سیاستمدار ژاپنی
    ترور آبه شینزو؛ پایان دردناک یک سیاستمدار ژاپنی

آبه شینزو، نخست وزیر سابق ژاپن صبح روز جمعه در جریان یک سوء قصد جان باخت.

به گزارش رادیو دری، تیراندازی به آبه شینزو نخست وزیرپیشین ژاپن زمانی انجام شد که وی در یک کارزار انتخاباتی  در شهر "نارا" مشغول سخنرانی برای مردم بود. دقایقی بعد پلیس ژاپن،«تتسویا یاماگامی - Tetsuya Yamagami» عامل تیراندازی به آبه  شینزو که فردی ۴۱ ساله و عضو سابق نیروی دریایی ژاپن را بازداشت کرد.

ترور نخست وزیرسابق ژاپن تنها دو روز مانده به برگزاری انتخابات مجلس این کشور (روز یکشنبه) شاید بتواند فضای ترحمی خاصی بر این دور از انتخابات  حاکم کند.

به خصوص آنکه براساس نظر سنجی ها پیش بینی می شود که حزب آبه شینزو(لیبرال دمکرات) در انتخابات پیش رو پیروزی قاطع به دست آورد که این موفقیت می‌تواند به بحث تغییر قانون اساسی ژاپن شتاب بیشتری دهد.

آبه که دارای رکورد طولانی‌ترین مدت نخست وزیری در ژاپن بود، در سال ۲۰۲۰ به خاطر بیماری از سمت خود کناره گیری کرد.

نخست وزیرسابق ژاپن پس از کنار رفتن از قدرت، تمرکز خود را بر فعالیت های سیاسی درحزب لیبرال دموکرات قرار داده بود و  تلاش کرد که در فرصت تبلیغات انتخاباتی در این دوره با سخنرانی در شهرهای مختلف ژاپن،موقعیت حزب متبوعش را در بین مردم تقویت کند.        

مرگ شینزو آبه دریک سوء قصد درجریان یک سخنرانی انتخاباتی که بسرعت  در رسانه های جهان منتشرشد، برای بسیاری از مردم در کشورهای مختلف تامل برانگیز و باورش سخت بود.

ژاپن علاوه بر آنکه قوانین بسیار سختگیرانه ای درخصوص حمل سلاح دارد و مردم  حتی درصورت دریافت مجوز، تنها می توانند از تفنگ های بادی و ساچمه ای استفاده کنند، از معدود کشورهایی است که کمترین اقدام مسلحانه سازمان یافته یا غیر سازمان یافته در آن به وقوع پیوسته است.

به طور مثال، در سال ۲۰۱۴ میلادی تنها ۶ مورد مرگ ناشی از اسلحه در ژاپن رخ داد که این آمار در مقایسه با ۳۳ هزار و ۵۹۹ مورد درآمریکا  تفاوت معناداری را نشان می دهد.

انتخابات پیش رو پارلمان در ژاپن درحالی برگزار خواهد شد که آبه شینزو رهبر حزب لیبرال دموکرات تنها دو روز مانده به زمان برگزاری انتخابات، چشم از جهان فروبسته است و شاید این حادثه مرگبار و تلخ، زمینه ای باشد که هم حزبی های وی اراده ای بیشتری برای پیگیری برنامه های آبه درعرصه سیاست داخلی و خارجی بکار گیرند که می تواند میراث سیاسی وی نیز تلقی شود.   

آبه از مدافعان سرسخت بازنگری در قانون اساسی ژاپن بود که بنا بر شرایط داخلی و بین المللی پس از جنگ جهانی دوم نوشته شد. آبه  تلاش کرد اصل 9 قانون اساسی ژاپن  که طی ژاپن  "برای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیت ملت و تهدید یا استفاده از زور به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین المللی چشم پوشی می‌کند" را تغییر دهد.

ترور شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن

سفارت ایران در ژاپن ترور شینزو آبه را محکوم کرد

شینزو آبه بر اثر شدت جراحات وارده جان باخت

کلیدواژه