سرطان 19, 1401 16:13 Asia/Kabul
  • ناامنی و تروریسم ؛ دستاورد حضور آمریکا در منطقه
    ناامنی و تروریسم ؛ دستاورد حضور آمریکا در منطقه

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به طرح موضوع تکمیل سامانه‌های پدافند هوایی در منطقه گفت، زمینه‌سازی برای افزایش حضور آمریکا در سازوکارهای امنیت منطقه‌ای، دستاوردی جز ناامنی، بی‌ثباتی و گسترش تروریسم به همراه ندارد.

"جان کربی" سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است، واشنگتن یکپارچه‌سازی پدافندهای هوایی با کشورهای غرب آسیا را برای مقابله با آنچه وی «تهدیدهای فزاینده ایران» خواند، بررسی می‌کند.

"ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شامگاه شنبه در واکنش به این ادعای سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید خاطرنشان کرد ، اینکه آمریکا بدون درک درست واقعیات منطقه، صرفا با هدف ایران هراسی و اختلاف افکنی بین کشورهای منطقه، چنین موضوعاتی را مطرح و پیگیری می‌کند، نشان می‌دهد آنچه برای آمریکا مهم است، منافع نامشروع این کشور و دادن تنفس مصنوعی به  رژیم صهیونیستی در منطقه است.

آمریکا سالهاست که راهبرد ایران هراسی را دنبال می کند؛ به حاشیه راندن ایران، ایجاد اختلال درتعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور، ایجاد ائتلاف برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران، تداوم حضور در حوزه ژئواستراتژیک خلیج فارس و همچنین تامین منافع رژیم صهیونیستی و نزدیک کردن کشورهای منطقه به این رژیم، از جمله اهداف آمریکا در پیشبرد سیاست ایران هراسی محسوب می شود.

با وجود این ، حضور بازیگران فرامنطقه‌ای و به طور مشخص آمریکا در منطقه نه فقط  موجب صلح و آرامش نشده، بلکه گسترش ناامنی و بی‌ثباتی را نیز به همراه داشته است؛ کشورهای عراق ،سوریه و افغانستان از جمله کشورهایی محسوب می شوند که به دلیل حضور نظامی و مداخلات آمریکا و برخی از همپیمانانش، شاهد سالها بی ثباتی، ناامنی و حضور تروریست ها بوده اند.

از نگاه جمهوری اسلامی ایران، ثبات و امنیت منطقه، نه از طریق مداخلات خارجی  بلکه تنها از طریق راه حل های درون‌ منطقه‌ای قابل تحقق است؛ رویکرد امنیتی ایران با توجه به تحولات و تجارب سال های اخیر در منطقه دارای مؤلفه ها و عناصری است که در صورت توجه و اهتمام منطقه ای می تواند به شکل گیری امنیت پایدار منجر شود؛ خروج نیروهای خارجی از منطقه و همکاری و مشارکت بازیگران منطقه ای در نظام مشترک امنیتی، از جمله این مولفه ها محسوب می شود .

بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست تامین امنیت جمعی و مشارکتی را به‌ عنوان راهبرد اصلی خود در خلیج‌ فارس مورد توجه قرار داده است و مداخله و هرگونه حضور نیروهای بیگانه را برخلاف منافع ملی و امنیت و ثبات منطقه می‌داند.

در همین راستا، ایران قبلا ایده تشکیل مجمع گفت و گوی منطقه‌ای و ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای را با کشورهای همسایه ارائه کرده و بارها سیاست اصولی خود را در تقویت حسن همجواری، اعتمادسازی و گفت و گو با همسایگان دانسته است. حمایت ایران از تلاش ها برای برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با امنیت خلیج فارس در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ /29 میزان 1399 نمونه ای از این سیاست اصولی ایران است .

بنابراین، ورود آمریکا و انباشت تسلیحات آمریکایی در کشورهای منطقه که به بهانه امنیت و همچنین در ادامه سیاست ایران هراسی و تقویت رژیم صهیونیستی انجام می شود، نه‌ تنها امنیت‌ساز و ثبات آفرین نیست، بلکه خود عامل اصلی تنش‌ و ایجاد شکاف منطقه‌ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه نمی‌توان با فریبکاری و ترویج ایران هراسی، حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد یادآور شده است، تلاش برای ایجاد نگرانی‌های جدید امنیتی در منطقه، نتیجه‌ای جز تضعیف امنیت مشترک منطقه‌ای و تأمین منافع امنیتی رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.

 

کلیدواژه