سرطان 22, 1401 15:08 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا به بهانه سرکوب تروریسم و القاعده نیروهای خود را وارد افغانستان کرد اما اهداف دیگری را در منطقه دنبال و از این کشور برای رسیدن به آن ها استفاده می کرد.

سید علیرضا محمودی در گفتگو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حضور امریکایی ها در افغانستان دست آن ها را در منطقه باز کرد و از داخل افغانستان تحرکاتی در کشورهای پیرامون این کشور داشتند و برنامه هایی را دنبال کردند.

او در مورد تصمیم دولت بایدن رئیس جمهوری امریکا در خصوص بررسی نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان یک سال پس از خروج، با بی نتیجه خواندن حضور امریکا در افغانستان و خروج ناگهانی نیروهای نظامی امریکا از این کشور عنوان کرد: با توجه به حوادثی که در افغانستان اتفاق افتاده بود امریکا حضورش را در این کشور توجیح می کرد. امریکا همچنان به دنبال فشار بر روسیه و چین، تسلط بر اوضاع منطقه و رصد جمهوری اسلامی ایران و حتی پاکستان بود و ازاین منظر، افغانستان جغرافیای مهمی برایش محسوب می شد.

به باور این کارشناس سیاسی امریکا هنوز هم افغانستان را به صورت کامل ترک نکرده و طالبان جریانی ا‌ست که به گونه آشکارا و پنهان با امریکا به توافق رسیده است، توافقی که منجر به تسلط طالبان در افغانستان شده است. از طرف دیگر استراتژی امریکایی‌ها در منطقه بیشتر معطوف به آسیای غربی شد و دیگر نیاز نبود که حضور نظامی در افغانستان داشته باشد.

محمودی با اشاره به فروپاشی حکومت قبلی افغانستان و نابودی دستآوردهای چندین ساله مردم افغانستان بیان داشت: فروپاشی بسیاری از زیرساخت‌ها با خروج نیروهای نظامی امریکا نشان دهنده آن است که واشینگتن تا زمان استفاده خود در افغانستان به این زیرساخت ها نیاز داشت.

وی با یاد آوری ادامه همکاری‌های امریکا با طالبان در افغانستان، قطع ارتباط آنان را دروغ دانست و افزود: ما هنوز هم شاهد نشست هایی میان سران حکومت طالبان با مقام‌های امریکایی در قطر هستیم و موضوعات حقوق بشری و بازگشایی مکاتب دخترانه که از سوی امریکا مطرح می شود در حد یک شعار بوده و در عمل تعاملات و مراودات خود را با این گروه دارد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد امریکایی‌ها با راه اندازی یک بازی چندگانه‌ و در دست گرفتن مدیریت آن در آینده هم حضور پررنگی در قضایای افغانستان داشته باشد.

 

کلیدواژه