سرطان 26, 1401 16:48 Asia/Kabul
  • اذعان خلیلزاد به شکست آمریکا در افغانستان
    اذعان خلیلزاد به شکست آمریکا در افغانستان

زلمی خلیلزاد نماینده پیشین امریکا در امور افغانستان با اشاره به اینکه واشنگتن با چالش جدی به نام طالبان در این کشور روبرو است مدعی شد امریکا خواهان افغانستان منزوی و شکست خورده نیست. وی که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نماینده امریکا در امور افغانستان بود و توافقنامه دوحه میان کاخ سفید و طالبان نیز با تلاشهای خلیلزاد امضا شد افغانستان را همچنان کلاف سردرگم برای واشنگتن می داند.

محافل سیاسی در افغانستان، زلمی خلیلزاد پشتون را نه تنها خائن به کشورشان می دانند بلکه براین اعتقادند وی با اتخاذ سیاستهای غلط و جانبدارانه، افغانستان را دو دستی تحویل پاکستان داد.

این بدان معنا است اذعان نماینده سابق امریکا در امور افغانستان به شکست واشنگتن در این کشور،در واقع  اذعان به شکست کاخ سفید در برابر ارتش پاکستان است.

خلیلزاد که پشتونی متعصب تلقی می شود حدود دو سال با ملابرادر که جناح قندهاری طالبان محسوب می شود در دوحه قطر گفتگو کرد تا با اعطای قدرت به این گروه، افغانستان را به دردسر مهمی برای همسایگان آن تبدیل کند.

البته این سیاست راهبردی آمریکا برای افغانستان پسا طالبان بود. اما در عمل، گروه حقانی که ابزار اجرای برنامه های سازمان اطلاعات ارتش پاکستان آی. اس. آی است با بدست گرفتن ابتکار عمل در حمله طالبان به کابل، خلاف وعده ها و توافقات دوحه عمل کرد و با تصرف کابل، عملا این قرارداد را زیر پا گذاشت.

این بدان معنا است که امریکا برای چندمین بار از پاکستان در مساله طالبان و افغانستان رودست خورد. به همین دلیل، امریکا نیز سیاستهای خود را در قبال طالبان تغییر داد و با مصادره حدود هفت میلیارد دلار دارایی افغانستان و شناسایی نکردن طالبان به عنوان حاکم جدید افغانستان، به اصطلاح در جهت تنبیه آن برامده است .این در حالی است که در واقع امریکا مردم مظلوم افغانستان را تنبیه کرده است .

رحمت اله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان با شیاد توصیف کردن خلیلزاد، وی را مسئول مستقیم کشاندن افغانستان به کام پاکستان و ایجاد فاجعه در این کشور اعلام و تاکید کرد  جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا نیز در کتابش به نام "اتاق حوادث"  به نقل از دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا اذعان کرده است  که خلیلزاد  یک شیاد است و برای اجرای برنامه های کاخ سفید در افغانستان به یک شیاد نیاز داریم .

به همین دلیل احمد سعیدی کارشناس افغان نیز، میراث خلیلزاد در افغانستان را بدبختی، ویرانی ،سرگردانی و واگذاری بازی به پاکستان می داند ومعتقد است وی حتی آمریکا را نیز به نفع پاکستان و جناح حقانی گمراه کرد .

  در هر حال، خلیلزاد در همه مصاحبه های خود مشکل اصلی را عدم اجرای توافقنامه دوحه از سوی طالبان می داند و ادعا می کند که در صورت اجرای این توافقنامه، امریکا نیز سیاستهای خود را در قبال افغانستان تعدیل خواهد کرد .

این در حالی است که خلیلزاد به عنوان معمار تحولات اخیر افغانستان چنان خیانتی به مردم این کشور کرد که نام خود را عنوان منفورترین چهره پشتون در تاریخ و در اذهان مردم افغانستان  ثبت کرد که با هیچ مصاحبه و ادعایی نیز قابل پاک کردن نیست. 

کلیدواژه