سرطان 27, 1401 12:35 Asia/Kabul
  • 
مشروط شدن کمک های جهانی به افغانستان به بازگشایی مدارس دخترانه
    مشروط شدن کمک های جهانی به افغانستان به بازگشایی مدارس دخترانه

سرپرست نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)،ادامه کمک ها به این کشور را به بازگشایی مدارس دخترانه توسط دولت طالبان مشروط کرد.

 « مارکوس پوتزل» سرپرست هیأت معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما)هشدار داد،  اگر مدارس دخترانه در این کشوربازکشایی  نشود، کمک‌های جامعه جهانی ادامه نخواهد یافت.

سرپرست هیأت معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان افزود،  طالبان برای جلب کمک‌های جامعه جهانی نیاز دارند تا مدارس دخترانه را بازگشایی کنند.

مارکوس پوتزل خاطرنشان کرد: آموزش حق هر فرد است و سازمان ملل متحد انتظار دارد تا دولت طالبان در موضع‌گیری‌شان برای تعطیلی مدارس دخترانه،   تجدید نظر کنند.

هشدار سازمان ملل درباره قطع کمک های بین المللی به افغانستان در صورت بسته ماندن مدارس دخترانه، تاکید بر موضعی است که در ماه های اخیر بارها از سوی جامعه جهانی به دولت طالبان گوشزد شده است.

سیاست دولت طالبان در تعطیل کردن مدارس و مراکز آمورشی دخترانه در ولایات مختلف افغانستان ،علاوه بر اعتراض های داخلی موجب واکنش های منفی بین المللی شده است .

با روی کارآمدن مجدد طالبان در افغانستان در اگوست 2021 ،آنگونه که پیش بینی میشد این گروه با اعمال قوانین  سختگیرانه در برخی بخش ها،تحصیل و کار برای زنان و دختران در این کشور را ممنوع کرد و بر همین اساس همه مدارس دخترانه در افغانستان تعطیل شدند.

پس از نادیده گرفته شدن حقوق زنان افغانستان در بخش تحصیل و کار،علاوه بر کشورهای غربی برخی نهادهای بین المللی و حقق بشری با صدور بیانیه هایی خواستار تجدید نظر دولت طالبان در خصوص محدودیت های اعمالی علیه زنان افغانستان شدند.

با وجود درخواست های مکرر درباره لزوم محترم شمردن حقوق زنان در افغانستان از سوی دولت طالبان، اما این گروه به این درخواست ها توجه نکرده است و همچنان محدودیت ها علیه جامعه زنان این کشور ادامه دارد.

کشورهای غربی یکی از مهمترین پارامترهای شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در افغانستان را محترم شمردن حقوق و آزادی های زنان به خصوص در بخش اموزش و کار اعلام کرده اند و هر گونه ادامه سیاست های محدود کننده برای جامعه زنان را موجب افزایش بی اعتمادی به طالبان و نهایتا عزم بیشتر برای عدم تعامل با این گروه دانسته اند.

البته جامعه جهانی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام  را دیگر مطالبه خود برای پذیرش رسمی حاکمیت طالبان در این کشور برشمرده است و تاکنون نیز از شروط خود در این خصوص کوتاه نیامده است.

علاوه برانکه محدودیت ها و ممنوعیت ها علیه زنان افغانستان ، تصمیم جامعه جهانی برای عدم شناسایی حاکمیت طالبان در این کشور را تقویت می کند ،موجب خواهد شد تا کمک های بین المللی به افغانستان نیز قطع یا بشدت محدود شود.

هشدارتازه سازمان ملل درباره آنکه اگرمدارس دخترانه درافغانستان بازگشایی نشوند ،کمک ها به افغانستان ادامه نخواهد یافت ،نشانه ای از افزایش احتمالی فشارها بر طالبان در ماه های اینده خواهد بود.

چنانچه طالبان این هشدار ها را جدی نگیرند، کمک های بین المللی به افغانستان که با کاهش محسوسی در دوره به قدرت رسیدن این گروه  مواجه شده است، بیش از گذشته مشکلات دولت طالبان را در اداره امور افغانستان بیشتر می کند .

کلیدواژه