سرطان 27, 1401 19:33 Asia/Kabul
  • پیروزی حزب « عمران‌ خان » در انتخابات میاندوره ای ایالت پنجاب
    پیروزی حزب « عمران‌ خان » در انتخابات میاندوره ای ایالت پنجاب

حزب تحریک انصاف پاکستان به ریاست «عمران‌خان» نخست وزیر برکنار شده این کشور در انتخابات میاندوره ای ایالت "پنجاب" به پیروزی رسید .

 انتخابات میاندوره ای برای تعیین تکلیف ۲۰ کرسی پارلمان ایالت پنجاب  در شهرهای مختلف این ایالت پرجمعیت پاکستان از جمله لاهور مرکز آن برگزارشد.

براساس نتایج رسمی کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای انتخاباتی حزب تحریک انصاف به ریاست عمران خان موفق به کسب ۱۵ کرسی و حزب حاکم مسلم لیگ شاخه نواز  تنها ۴ کرسی از آن خود کرد درحالی که ۱ نامزد مستقل نیز موفق به کسب کرسی پارلمان ایالتی شدند.

پیروزی حزب تحریک انصاف در انتخابات میاندوره ای ایالت پنجاب که حزب حاکم مسلم لیگ شاخه نواز در ان نفوذ سنتی دارد،می تواند پیام های سیاسی خاصی داشته باشد.

با توجه به انکه به طور معمول در انتخابات پارلمانی در ایالت پنجاب باید حزب مسلم لیگ نواز که پایگاه اجتماعی سنتی در این ایالت دارد،کرسی های بیشتری را در اختیار بگیرد اما پیروزی حزب  تحریک انصاف در انتخابات میاندوره ای نشان میدهد  که حزب حاکم اقبالی در بین مردم پنجاب ندارد.

علاوه بر انکه نتایج انتخابات پارلمانی  میاندوره ای در پنجاب  از عدم اقبال عمومی از نامردهای حزب مسلم لیگ  نواز حکایت دارد،این برداشت را هم ایجاد کرده است که با وجود تبلیغات منفی علیه حزب تحریک انصاف، اما مردم شهرهای مختلف ایالت پنجاب ارای خود را در سبد نامزدهای این حزب قرار دادند که این مسئله باید در ارزیابی های آتی  حزب حاکم از موقعیت خود در بین افکار عمومی مورد توجه جدی قرار بگیرد.

 عمران‌ خان نخست‌ وزیرسابق پاکستان که دهم آوریل 2022 با 174 رای مثبت از مجموع 342 رای ماخوذه در پارلمان از سمت خود برکنار و شهباز شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز در این مسند  قرار گرفت،پیروزی در انتخابات میاندوره ای پنجاب را گامی اطمینان بخش برای کسب مجدد قدرت از طریق برگزاری انتخابات سراسری می داند.

انتخابات میاندوره ای در پنجاب این ادعای عمران خان را نیز تا حد زیادی اثبات کرد که شهباز شریف نخست وزیر و حزب حاکم مسلم لیگ نواز محبوبیت چندانی در بین مردم پاکستان ندارند و چنانچه انتخابات زود هنگام پارلمانی در این کشور برگزار شود،حزب حاکم رقابت بسیار سختی با حزب تحریک انصاف خواهد داشت و شانس حزب مسلم لیگ نواز در انتخابات ضعیف خواهد بود.

بر اساس پیش بینی پس از اعلام پیروزی حزب تحریک انصاف در انتخابات میاندوره ای ایالت پنجاب،عمران خان بیش از گذشته بر لزوم برگزاری انتخابات  پیش از موعد در پاکستان تاکید کرده است و راه برون رفت از شرایط کنونی در این کشور را تنها برگزاری انتخابات فوری در سراسر پاکستان دانسته است.

 با توجه به  ترکیب جدید پارلمان ایالتی پنجاب که اکثریت در اختیار حزب تحریک انصاف قرار خواهد گرفت دولت محلی در پنجاب با محوریت حزب عمران خان تغییر خواهد کرد که این مسئله می تواند چالش های شهباز شریف و حزب حاکم مسلم لیگ نواز را افرایش دهد.  

این گمانه وجود دارد که با تغییر در پارلمان و دولت ایالتی پنجاب به نفع حزب تحریک انصاف ،فشار عمران خان و افکار عمومی در پاکستان برای برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی افزایش خواهد یافت که این مسئله برای شهباز شریف اصلا خوشایند نیست.               

 

کلیدواژه