سرطان 31, 1401 11:04 Asia/Kabul
  • توافقات تجاری مقامات پاکستان و طالبان افغانستان
    توافقات تجاری مقامات پاکستان و طالبان افغانستان

مقامات دولت طالبان و هیات پاکستانی برای تسهیل در امور تجاری توافق کردند.

 هیات پاکستانی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان دیدار و گفت و گو کرد.

وزارت صنعت و تجارت دولت طالبان محور گفت و گوها بین هیات پاکستانی و  نورالدین عزیزی را که در راس این وزارتخانه قرار دارد، گسترش روابط اقتصادی، تسهیل در بازرگانی و حمل و نقل دو کشور اعلام کرد.

وزارت صنعت و تجارت طالبان تصریح کرد، در این نشست؛ صادرات زغال سنگ به پاکستان، تبادل کالا به کالا، خدمات ۲۴ ساعته در بنادر و سایر مبادی انتقال کالا نیز به بحث گذاشته شده است. دو طرف در مورد تردد آزادانه کامیون های افغانستان در پاکستان توافق کرده اند.

توافق دولت طالبان و هیات اعزامی اسلام آباد به  کابل برای توسعه همکاری های تجاری بین افغانستان و پاکستان ،می تواند بخشی از چالش های طالبان در تامین مایحتاج مردم افغانستان را برطرف کند.

پاکستان در تاریخ تجارت افغانستان ،بزرگترین شریک تجاری این کشور بوده است. همسایگی و قرابت های قومی، مذهبی و زبانی و تازیخی از  دلایلی است که پاکستان را به کشور نخست در فهرست شرکای تجاری افغانستان تبدیل کرده است.

با توجه به تحولات سیاسی در افغانستان ناشی از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در این کشور در تابستان گذشته، همکاری های اقتصادی و تجاری کابل و اسلام آباد تحت تاثیر شرایط بی ثباتی سیاسی و چالش های داخلی اقتصادی افغانستان،تا حد قابل توجهی کاهش یافت.

نگرانی های ناشی از ناامن بودن مرزهای افغانستان و پاکستان  برای جابجایی کالا و همچنین بی اعتمادی های بازرگانان دو کشور نسبت به انجام فعالیت های تجاری متقابل موجب کاهش قابل توجه حجم تجارت بین آنان شده است.

سفر هیات تجاری پاکستان به افغانستان و توافق با دولت طالبان در برخی بخش ها برای بازگشت دو کشور به شرایط عادی تجاری قبل از تغییر حاکمیت سیاسی و به قدرت رسیدن طالبان؛ این چشم انداز را روشن کرده است که با رونق در مبادلات تجاری دو طرف و امکان واردات آسان کالا از دیگر کشورها از طریق مرزهای پاکستان، تامین کالا برای بازارهای مصرف در افغانستان نیز تا حدودی تقویت شود. 

بخشی از توافق هیات تجاری پاکستان با مقامات دولت طالبان، تردد آزادانه کامیون های افغانستان در پاکستان است که این مسئله می تواند به روند انتقال کالا به افغانستان سرعت بیشتری بدهد و بازرگانان این کشور از مسیر ترانزیتی پاکستان بهره برداری بیشتری کنند.

در حدود یکسالی که از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان سپری شده است عوامل متعدد داخلی و خارجی از جمله بلوکه شدن دارایی های بانک مرکزی این کشور توسط امریکا و عدم تمایل جامعه جهانی به شناسایی رسمی حاکمیت طالبان و همکاری با این گروه موجب شده تا واردات کالا، تجارت و تامین کالاهای مورد نیاز مردم بشدت در تنگنا قرار بگیرد و همین مسئله دولت طالبان را با چالش جدی و ضعف در اداره امور کشور مواجه کرده است. 

پیش بینی می شود با توافقات هیات تجاری پاکستان با مقامات دولت طالبان برای تسهیل و رفع محدودیت ها از فعالیت های بازرگان دو کشور برای انجام مبادلات کالایی، بخشی از کمبودها و تورم ناشی از محدودیت های تامین کالا در بازارهای افغانستان کاهش پیدا کند.

کلیدواژه