اسد 02, 1401 10:11 Asia/Kabul

روحانی فعال افغانستانی تاکید کرد: روحانیت افغانستان در صحنه های مهم مبارزاتی اعم از مبارزات سخت و نرم حضور همیشگی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین داکتر سید جواد وحیدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به همایشی که قرار است امشب تحت عنوان "همایش عمامه های خونین" برای بزرگداشت شهدای روحانیت افغانستان برگزار شود، گفت: علمای بزرگ و مجتهدین طراز اول افغانستانی از ابتدای مبارزه با رژیم کمونیستی به مبارزه با تفکرات الحادی پرداختند و در این راه جان های خود را تقدیم اسلام و وطن کردند.

وی یاد آور شد: از جمله آن ها مجتهد مسلم حضرت آیت الله سید سرور واعظ، آیت الله افشار که مفقودالاثر شد، شهید علامه سید اسماعیل بلخی، شهید سلطانی و شهید روحانی بودند و در ولایت های مختلف افغانستان شهدای بزرگوار و علمای طراز اولی بودند که برای دفاع از دین و وطن جان های خود را تقدیم کردند.

رئیس جامعه روحانیت امامیه هرات اظهار داشت: در سال های جهاد علما و روحانیون در سنگرهای جهاد حضور داشتند و تعدادی از آن ها به شهادت رسیدند. علمایی هم در نتیجه ترورها و عملیات کور دشمن به شهادت رسیدند، مانند شهید نجفی، شهید توکلی، شهید علوی و دیگر شهدای بزرگوار به گونه ای که در طول یک سال چهارده روحانی فقط در شهر هرات در اثر ترور به شهادت رسیدند.

آقای وحیدی عنوان کرد: به همین دلیل جا داشت که از رشادت ها و حضور روحانیت در عرصه های مبارزاتی و شهدایی که در این عرصه تقدیم کردند بزرگداشت شود و جامعه روحانیت امامیه هرات با همکاری موسسه یاد یاران این همایش بزرگداشت شهدای روحانیت افغانستان را برگزار می کند.

وی اضافه کرد: این همایش با تلاوت قرآن کریم آغاز می شود و پس از آن دو سخنرانی انجام خواهد شد، سخنران ویژه همایش حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد معاونت استانداری خراسان رضوی خواهد بود. کلیپی هم از حضور روحانیت افغانستان در سنگرها و شهدایی که در این راه تقدیم شد به نمایش گذاشته می شود و به صورت نمادین پاسداشتی هم از برخی خانواده های شهدای روحانیت انجام خواهد شد.

 

کلیدواژه