قوس 09, 1395 19:08 Asia/Kabul
  • افشای نقش آمریکا در تشکیل داعش

در ششمین سالگرد افشای اسناد دیپلماتیک آمریکا ، جولیان آسانژ ، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس ، اعلام کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گروه تروریستی تکفیری داعش را ایجاد کرده است.

جولیان آسانژ در بیانیه ای که ضمن انتشار اسناد موسوم به "اسناد کارتر 3" صادر کرد ، توضیح داد  ریشه گروه تروریستی  داعش به سال 1979 باز می گردد.

به گفته آسانژ ، تصمیم سیا و عربستان برای مسلح کردن مجاهدین در افغانستان برای جنگ با اشغالگری شوروی ، با توجه به عزیمت اسامه بن لادن به  پاکستان و سپس افغانستان ، به ایجاد القاعده منجر شد. تشکل سلفی ها در قالب گروه القاعده در نهایت منجر به حملات 11 سپتامبر2001 شد . آمریکا به بهانه این حملات ، به افغانستان و عراق لشگر کشید  که در نتیجه ،  خلاء قدرت در عراق اشغال شده ، ایجاد شد و در نهایت به شکل گیری داعش منجر شد.

هرچند آسانژ سیر تاریخی شکل گیری داعش را توضیح داده ، اما داعش به عنوان یک گروه تروریستی با نام و اعضای مشخص پس از بیداری اسلامی در جهان عرب در سال 2011  با گسترش نا آرامی ها در سوریه تشکیل شد.

داعش ابتدا در عراق با مشارکت عناصر باقی مانده حزب بعث عراق وسلفی ها و تکفیری هایی که از  نقاط مختلف جهان در عراق گرد آمده بودند تشکیل شد و بسرعت دامنه فعالیتهای خود را از عراق به سوریه نیز گسترش داد.

آمریکا به عنوان سردمدار غرب به همراه شرکای اروپایی خود از زمان شکل گیری و گسترش بحران سوریه ، با تقسیم بندی گروههای تروریستی به دو گروه تروریستهای خوب و تروریستهای بد ، به پشتیبانی و حمایت گسترده از به اصطلاح تروریستهای خوب از جمله داعش اقدام کردند.

هدف  غربی ها سرنگونی دولت قانونی سوریه بود و در این چارچوب  به این گروههای تروریستی به مثابه ابزاری برای نیل به این هدف می نگریستند.با این همه گروه داعش با عبور از خط قرمز غربی ها ،اکنون به تهدیدی علیه آنها  در اروپا و آمریکا تبدیل شده که مصادیق اخیر آن حملات 22 عقرب 1394در پاریس و حمله 11 قوس 1394در سن برناردینو کالیفرنیا بود. در پی این حملات سران اروپایی و آمریکا اعلام کردند که حملات جدی علیه داعش صورت خواهند داد.با این همه تاکنون حداقل از سوی آمریکا شاهد اقدامات جدی نظامی نظیر حملات هوایی و موشکی گسترده  نظیر آنچه که روسها در صحنه سوریه علیه داعش انجام می دهند نبوده ایم.

دونالد ترامپ  رئیس جمهورمنتخب آمریکا  نیز در دوران مبارزات انتخاباتی خود  سخنانی جنجالی در باره نقش مستقیم باراک اوباما رئیس جمهور و هیلاری کلینتون نامزد دموکراتها و وزیر خارجه سابق آمریکا در شکل گیری داعش ابراز کرد .اظهارات ترامپ در واقع تاییدی بر اتهاماتی بود که بارها از سوی سران برخی کشورهای جهان مانند ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در باره نقش مستقیم کاخ سفید در شکل گیری  و اقدامات داعش  بیان شده است. 

در واقع آمریکا عامدانه در راستای رسیدن به اهداف خود در خاورمیانه عملا نقش مهمی در شکل گیری و تقویت داعش ایفا کرده است.از سوی دیگربا اینکه آمریکا رهبری ائتلاف بین المللی ضد داعش را بر عهده دارد اما صداقت آن در این زمینه کاملا محل تردید است. کما اینکه در سال 2015 میلادی چندین مورد از ارسال کمکهای لجستیکی آمریکا به داعش از طریق هوادر عراق افشا شد و حتی برخی خلبانان آمریکایی اذعان کردند که با وجود اینکه می توانستند اهداف مربوط به داعش را مورد هدف قرار دهند اما از جانب مقامات  مافوق اجازه حمله به آنها را نیافتند.

پرسش مطرح این است که با اینکه داعش خود زاییده تلاشهای آمریکا و متحدانش مانند عربستان سعودی برای مبارزه با دولت قانونی سوریه بوده است ، اکنون چرا آمریکایی ها مدعی مبارزه با داعش شده اند؟و حتی در صورتی که مبادرت به چنین اقدامی کنند ، آیا قصد نابودی داعش را دارند یا اینکه به دنبال محدود کردن قدرت داعش و حفظ آن برای استفاده از آن در راستای اهداف منطقه ای خود هستند.

 

 

کلیدواژه