مقام حکومت موقت طالبان: نقش امریکا در گسترش فقر در افغانستان غیر قابل انکار است
(last modified 1401-05-20T10:03:04+00:00 )
اسد 20, 1401 14:33 Asia/Kabul

معاون وزارت اقتصاد حکومت موقت طالبان تاکید کرد: بلوکه شدن دارایی های مردم افغانستان توسط امریکا و تحریم حکومت موقت طالبان از عوامل عمده گسترش فقر در این کشور است، بنابر این نقش امریکا در گسترش فقر در افغانستان غیر قابل انکار است.

داکتر عبداللطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری خبرنگار رادیو دری در کابل در مورد گزارش اخیر بانک جهانی که افغانستان را در راس فقیرترین کشورهای جهان قرار داده اظهار داشت: الیته هنوز کاملا محرض نیست که آیا افغانستان فقیر ترین کشور جهان است یا خیر زیرا کشورهای زیادی هستند که وضعیت شان به مراتب از افغانستان وخیم تر است.

وی افزود: به نظر نمی رسد که معیارهای سنجش در گزارش بانک جهانی دقیق و کارشناسانه بوده باشد و این شیوه ارایه گزارش می تواند یک جنگ روانی در برابر حکومت فعلی در افغانستان، برای ایجاد فاصله میان مردم و حاکمیت، تحت فشار قرار دادن حکومت فعلی و ایجاد یک جبهه جدید در راستای جنگ روانی علیه حکومت فعلی هم باشد.

به گفته معاون وزارت اقتصاد حکومت موقت طالبان آنچه در وضعیت فعلی و چالش ها و مشکلات اقتصادی افغانستان تاثیرگذار بوده بلوکه شدن دارایی های این کشور توسط امریکا است و اگر افغانستان روز به روز فقیر تر می شود نقش امریکا در آن غیر قابل انکار است زیرا دارایی های مردم افغانستان را خلاف اصول و موازین حقوق بین الملل بلوکه کرده و اجازه نمی دهد که این دارایی در اختیار صاحبان اصلی اش قرار بگیرد.

نظری در رابطه با تحریم های وضع شده از سوی غربی ها به ویژه امریکا علیه حکومت موقت طالبان و تاثیرات آن بر وضعیت مردم هم گفت: تحریم هایی که تعدادی از قدرت های شکست خورده در افغانستان وضع کرده اند و از این طریق می خواهند از مردم افغانستان انتقام بگیرند هم روی زندگی و کار مردم تاثیرگذار بوده و از متغیرهای اصلی در گسترش فقر و بیکاری در افغانستان به شمار می رود.

وی اضافه کرد: برای برون رفت افغانستان از وضعیت اقتصادی نابسامان کنونی و ایجاد اشتغال، طرح های مختلفی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به افزایش تجارت و ترانزیت با کشورهای منطقه، احیاء و اعمار زیرساخت های افغانستان، تقویت صنایع نوپای این کشور، حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران افغانستانی برای سرمایه گذاری در داخل این کشور اشاره کرد.

 

کلیدواژه