اسد 30, 1401 18:31 Asia/Kabul
  • تغییر در کابینه دولت طالبان
    تغییر در کابینه دولت طالبان

رهبر طالبان بار دیگر کابینه این گروه را اصلاح کرد.

براساس دستور ملاهبت الله آخندزاده رهبر طالبان، مولوی عطاالله عمری معاون تدارکات وزارت دفاع به عنوان وزیر کشاورزی و دامپروری، عبدالرحمان راشد وزیر کشاورزی و دامپروری به عنوان معاون وزارت امور مهاجرین و ملاعبدالقیوم ذاکر (معاون وزارت دفاع) به عنوان مسئول امور نظامی پنجشیر و ولسوالی اندراب معرفی شدند.

تغییر و جابجایی والی و فرمانده امنیتی  ولایت های پنجشیر، ارزگان، پکتیا و فراه از دیگر تغییرات جدید براساس دستور ملاهبت الله آخندزاده است.

در این تغییرات، ملامحمد طیب حقانی به عنوان فرمانده جدید امنیتی پنجشیر تعیین شده است.تغییرات در کابینه طالبان دریکسالی که از عمر دولت این گروه سپری شده است ،برای چندمین بار رخ داده است. طالبان که در تابستان گذشته قدرت را برای دومین بار در افغانستان در اختیار گرفته است، به دلیل نداشتن تجربه حکومتداری نتوانسته آنگونه که مورد انتظار مردم بود این کشور را اداره کند.

افزایش نارضایتی عمومی از عملکرد مدیران ارشد طالبان در سطح وزرا،معاونین وزیر ،مقامات ارشد امنیتی و مسئولان ولایات سبب شده تا  در یکسال اخیر در دفعات مختلف،رهبر این گروه تغییراتی را در کابینه و در بین مقامات ارشد ملی و محلی به وجود آورد.

رویکرد قوم گرایانه  طالبان و تاکید بر استفاده از یک تفکر خاص در اداره امور افغانستان موجب شده تا عرصه حکمرانی در این کشور از وجود مقاماتی که در دولتهای سابق حضور داشتند،خالی باشد که همین مسئله بر ضعف مقامات دولت طالبان در اداره امور افغانستان افزوده است.

برغم آنکه رهبر طالبان چند ماه پیش فرمان عفو عمومی  در افغانستان از جمله برای مقامات سابق این کشور صادر کرد اما هیچ یک از مسئولان قبلی افغانستان اعتمادی به این وعده رهبر طالبان پیدا نکردند وتنها عده ای معدود از انان  حاضر به بازگشت به این کشور شدند.

در چنین شرایطی که شخصیت های دولت های سابق افغانستان حاضر به همکاری با دولت طالبان نشدند ،به طور طبیعی بی تجربگی مقامات این گروه که در سطح ملی و محلی مسئولیت دارند،سبب اتخاذ تصمیمات پراشتباه می شود که  هزینه انرا مردم این کشور می پردازند.

بنابراین در شرایطی که با گذشت یکسال از حاکمیت مجدد طالبان بی تجربگی ،پاشنه آشیل این گروه برای اداره امور افغانستان شده است ،رهبر طالبان به امید بهبود عملکرد کابینه تغییراتی در آن ایجاد کرده است که با انتصاب افراد جدید در برخی ولایات در سمت های سیاسی و امنیتی همزمان شده است.

برغم وجود چنین امیدی در رهبر طالبان اما واقعیت انست که افزایش کارایی دولت طالبان ،چنانچه مانند گذشته بر مبنای استفاده از یک تفکر خاص و قوم گرایانه باشد نمی تواند شرایطی بهتر از قبل در اداره امور افغانستان به وجود  آورد.

 بنابراین  رهبر طالبان بجای انکه  هر چند ماه یکبار به ترمیم کابینه مبادرت کند باید ضمن ایجاد فضای سیاسی  اعتماد پذیر برای شخصیت های سابق افغانستان و حرکت به سمت تشکیل دولت فراگیر از ظرفیت همه اقوام در عرصه های مدیریتی برای بهینه سازی حکمرانی استفاده کند که این مسئله می تواند ضمن بهبود فضای داخلی ،موجب اعتماد سازی خارجی و ترغیب جامعه جهانی به همکاری با افغانستان در دوره جدید باشد.           

 

کلیدواژه