ایرانی ها و افغانستانی ها وطندار همدیگر هستند و آنقدر به هم نزدیکند که گویی یک پیکرند
(last modified 1401-06-05T11:21:29+00:00 )
سنبله 05, 1401 15:51 Asia/Kabul

مستند ساز ایرانی گفت: ایرانی ها و افغانستانی ها وطندار همدیگر هستند و آنقدر به هم نزدیک و در هم تنیده اند که گویی یک پیکرند.

مصطفی شوقی کارگردان مستند "روایت فرار" در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: در سفر به افغانستان با واژه ای آشنا شده تحت عنوان "وطندار" که معادل "هموطن" است، این واژه در درون خود معانی گسترده ای دارد، ایرانی ها و افغانستانی ها واقعا وطندار هم هستند و آنقدر به هم نزدیکند و از نظر فرهنگی و اجتماعی در هم تنیده اند که گویی یک پیکرند، اگرچه مرز جغرافیایی وجود دارد اما مردمان دو کشور از هم جدا نیستند.

وی یاد آوری کرد که در کابل با همکارانش به خانه ای که مورد حمله امریکایی ها قرار گرفته بود رفتند، در کتابخانه کوچک آن خانه در کنار قرآن کریم، دیوان حافظ بود همانگونه که در خانه بسیاری از ایرانی ها چنین است، در اتاق رئیس جمهوری اسبق افغانستان هم دیوان حافظ بود و در ایران هم اینگونه است، پس مرز نمی تواند روح مردمان دو کشور را از هم جدا کند.

این کارگردان ایرانی تاکید کرد: در میان حدود چهل کشوری که به آن سفر کرده از شرق تا غرب در هیچ کشوری مانند افغانستان احساس راحتی نکرده و افغانستان را خانه خود می دانسته.

مصطفی شوقی گفت: سال گذشته ده روز پس از فرار نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان به کابل سفر کرده، در آن زمان هنوز پیامدهای اتفاقاتی که در میدان هوایی کابل رخ داده بود دیده می شد، گفت و گوهایی با مردم و فعالان سیاسی افغان که در کابل حضور داشتند، مانده بودند و با بیم و امید نسبت به مسایل نگاه می کردند انجام داده است.

وی تصریح کرد: آن سفر به منظور ساخت مستندی در مورد آخرین جنایت امریکا در افغانستان انجام شد، امریکایی ها در آخرین روز حضور خود در افغانستان خانه ای مسکونی را به اشتباه هدف حمله قرار داده و 10 عضو خانواده ساکن در آنجا را به شهادت رساندند، جنایت بزرگی که امریکا تا به حال به خاطر آن عذرخواهی رسمی نکرده و آن را تنها یک قصور دانسته، مستند آن جنایت ساخته شد و سال گذشته تحت نام "بیگناهان" از شبکه های افغانستانی پخش شد.

شوقی اظهار کرد: امسال در ذهن داشته که به روزهای پایانی حضور امریکا در افغانستان برگردد، یک طراحی با همکاران در موسسه رسانه ای موج انجام داده و این نتیجه حاصل شد که مسایل باید در ابتدا به عنوان تاریخ شفاهی ضبط شوند. به این ترتیب در مرحله اول با ده نفر از بازیگران سیاست افغانستان که در این کشور حضور دارند گفت و گو شد مانند حامد کرزی رئیس جمهوری اسبق افغانستان، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، برخی از نمایندگان مجلس، فرماندهان نظامی و مسوولان ولایتی و نیز برخی شخصیت های حکومت طالبان مانند ذبیح الله مجاهد و عبداللطیف نظری معاون وزارت اقتصاد حکومت موقت طالبان.

وی اضافه کرد: در این گفت و گوها به مسایلی نظیر دلایل بروز اتفاقات اخیر در افغانستان و شاخصه های حکومت های قبلی پرداخته شد و از درون این گفت و گوها مستندی تحت عنوان "روایت فرار" ساخته خواهد شد اما گفت و گوها هم به صورت مجزا در ده قسمت تهیه شده که این روزها از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال پخش است.

 

کلیدواژه