امریکا بازنده میدان بازی های سیاسی و نظامی در افغانستان است
(last modified 1401-06-06T11:41:57+00:00 )
سنبله 06, 1401 16:11 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکا بازنده میدان بازی های سیاسی و نظامی در افغانستان است و در این کشور شکست خورده است.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: اگرچه امریکایی ها به برخی اهداف خود در افغانستان رسیدند اما پس از روی کار آمدن طالبان نتوانستند آنگونه که می خواستند اهداف خود را دنبال کنند، طالبان طبق خواسته های امریکا حرکت نکردند و بین آنان کشمکش ایجاد شد و این کشمکش به معنای آن است که امریکا به اهداف خود نرسیده و یا توافقاتی که بین امریکا و طالبان صورت گرفته بود عملی نشده است.

وی افزود: به عنوان مثال امریکایی ها می خواستند از طریق افغانستان و طالبان کشورهای آسیای میانه و روسیه را تهدید کنند اما به این هدف خود نرسیدند. از اینرو شاهد تنش بین امریکا و طالبان و تهدید و تحریم طالبان بودیم و از جامعه جهانی هم خواسته شد که حکومت طالبان را به رسمیت نشناسد، به این ترتیب امریکا در سطح دنیا رسوا شد، زیرا نه در زمانی که در افغانستان نیرو داشت توانست امنیت پایدار در این کشور ایجاد کند و نه به اهداف شوم خود در منطقه و جهان رسید و بازنده بازی های سیاسی و نظامی در افغانستان شد.

این کارشناس افغان با بیان اینکه امریکا عامل کشمکش، جنگ و نابسامانی در سراسر دنیا است و همانگونه که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند "امریکا شیطان بزرگ است" عنوان کرد: امریکا در زمان حکومت قبلی هم عامل ثبات و کارهای بنیادی در افغانستان نبود، نمی خواست ثبات در این کشور ایجاد شود، انسان های وطندوست بر سر کار بیایند و خدمات اساسی به مردم ارایه شود و به دنبال برنامه های شوم خود بود، به ویژه زمانی که حدود یک و نیم سال نشست ها و گفت و گوهای علنی و غیر علنی با طالبان داشت و به توافقاتی دست پیدا کردند که در نهایت منجر به این شد که به نحوی حکومت جمهوریت سقوط کند و دولت را به طالبان تحویل بدهند.

مظفری یاد آور شد: پس از آنکه امریکایی ها به زعم خود به اهدافشان رسیدند و نیروها و وابستگان خود را از افغانستان خارج کردند اعلام کردند که خطر حمله شاخه خراسان داعش میدان هوایی کابل را تهدید می کند و یک روز پس از خروج آنان انفجار در میدان هوایی کابل اتفاق افتاد و تعداد زیادی از افراد بیگناه در آنجا به خاک و خون کشیده شدند و در نتیجه برنامه های استخبارات منطقه و قدرت های شیطانی به کام مرگ فرو رفتند.

وی اظهار کرد: امریکایی ها بیست سال در افغانستان حضور داشتند و هزینه های هنگفتی کردند اما امروز شاهد سرمایه گذاری های چین، روسیه و ایران در افغانستان هستیم بنابراین امریکایی ها در این کشور ضربه خوردند به گونه ای که غوغایی در خود امریکا به پا شده و سر و صداها علیه سیاستمداران آن کشور ادامه دارد.

این کارشناس سیاسی گفت: امریکا نیت خیرخواهانه نسبت به جهان و کشورهایی که با آن ها وارد معاملات سیاسی می شود و به ویژه در قبال کشورهای اسلامی ندارد. ما شاهد عملکردهای شوم امریکا در عراق، سوریه، افغانستان و بسیاری از کشورهای دیگر بوده ایم. آنان جز جنایت کاری ندارند و با کشورهایی هم که پیمان می بندند کاری جز خیانت و بهره برداری سیاسی، اقتصادی و نظامی نمی کنند و چون نیت شان شوم است عملکردشان هم به همان سو کشیده می شود.

وی اضافه کرد: رئیس جمهوری امریکا نیروهای آن کشور را به صورت شتاب زده از افغانستان خارج کرد و خواست از آن استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی کند اما امروز امریکایی ها به شکست خود در افغانستان اعتراف می کنند و دنیا هم بر این عقیده است که امریکا در افغانستان شکست خورده است. به این ترتیب امریکا هم شکست نظامی خورد و هم در عرصه دیپلماتیک شکست سنگینی را متحمل شد و در عرصه های مختلف به رسوایی کشیده شد.

 

کلیدواژه