قوس 12, 1395 11:29 Asia/Kabul
  • تصویب تمدید ده ساله قانون تحریم ایران در سنای آمریکا

قانونگذاران مجلس سنای آمریکا با 99 رأی موافق و بدون رأی مخالف، طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران موسوم به "قانون تحریم ایران" (آی اس آی ) Iran Sanctions Act (ISA) را تصویب کردند. این طرح باید برای تبدیل شدن به قانون به امضای باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا برسد.

تصویب طرح تمدید تحریم ایران توسط سنا ، نشانه دیگری از رویکرد خصمانه  واشنگتن علیه ایران تلقی می شود ."قانون تحریم ایران "که زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، نخستین بار در سال 1375 با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک باردیگر در سال 1385 تمدید شد. قانون تحریم‌های ایران تا پایان سال 2016منقضی می‌شود.

پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را با 419 رأی موافق و تنها یک رأی مخالف تصویب کرده بود.با این همه کاخ سفید، موضع مشخصی درباره اقدام احتمالی اوباما در قبال تصویب طرح مذکور در کنگره آمریکا نگرفته است. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که اوباما  از اختیارات لازم برای وضع تحریم‌های اضافی علیه ایران در صورت لزوم برخوردار است و  در صورتی که وی  این طرح را امضا کند، این اولین بار نیست که اوباما مصوباتی از کنگره را امضا می‌کند که چندان ضرورتی هم نداشته اند.در عین حال با توجه به حمایت قاطع سنای آمریکا از تمدید 10 ساله قانون تحریم ایران حتی در صورتی که اوباما هم آن را وتو کند، وی قادر به جلوگیری از تبدیل شدن آن به قانون  نخواهد بود.بویژه اینکه  کنگره آمریکا اخیرا در باره لایحه "جاستا "علیرغم وتوی آن از سوی اوباما ، با رای مجدد بیش از دو سوم سناتورها در سنای آمریکا ، آن را به صورت قانون تصویب کرد.

طبق قانون اساسی آمریکا بعد از وتوی یک قانون از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در صورتی که بیش از دو سوم نمایندگان کنگره به لغو وتو رأی بدهند، آن طرح علی‌رغم مخالفت رئیس‌جمهور به قانون تبدیل می‌شود.هر چند بعد از توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 موسوم به برجام ،اوباما با صدور فرامین اجرایی ، تحریم‌های مرتبط با مساله هسته‌ای ایران را تعلیق کرد. با این حال نمایندگان کنگره آمریکا تصویب این قانون را به خاطر حفظ اهرم فشار بر ایران ضروری می‌دانند. در این راستا میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنا ادعا کرده که حفظ تحریم‌ها برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه ضروری است.وی تصریح کرد که انتظار می‌رود کنگره جدید و دولت جدید آمریکا سال آینده در سیاست‌های کلی این کشور در قبال ایران بازنگری کنند.

 تصویب تمدید قانون تحریم ایران آشکارا نشانه بی اعتنایی واشنگتن به حسن نیت ایران در اجرای برجام است. مقام معظم رهبری اخیرا اعلام کردند که  تمدید قانون تحریم‌ها، به معنی تصویب و اعمال تحریم‌های جدید و در نتیجه نقض آشکار توافق هسته‌ای است.به گفته ایشان ، در صورتی که قانون تحریم‌های ایران اجرایی شود، قطعاً نقض برجام صورت گرفته و تصریح کردند که جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

در واقع عملکرد آمریکایی ها نشان می دهد که آنها بیشتر به دنبال بهانه جویی برای ادامه فشارها علیه ایران هستند. برغم توافق هسته ای که حتی به اذعان شرکای اروپایی واشنگتن ، موجب رفع نگرانی ها در باره برنامه هسته ای ایران شده است ، اما  واشنگتن به دنبال پاسخ مثبت ایران به دیگر خواسته های آن در مواردی مانند برنامه موشکی ، قطع حمایت ادعایی از تروریسم ، مساله حقوق بشر و نیز انعطاف موضع ایران در قبال رژیم نامشروع صهیونیستی است. طبیعتا  نظام جمهوری اسلامی هیچ یک از این خواسته ها را بر آورده نخواهد کرد و در عین  حال  قبول برجام را صرفا اقدامی از موضع حسن نیت و برای حل وفصل اختلافات در این زمینه دانسته است.کما اینکه ایران تاکید کرده  که اگر خلف وعده ها مانند ادامه تحریم ها  از سوی آمریکا ادامه یابد، همواره امکان بازگشت کامل به برنامه هسته ای صلح آمیز خود را دارد.

 

کلیدواژه