اظهارات مقامات طالبان نشان می دهد که آنان علاقه ای به وجود قانون در افغانستان ندارند
(last modified 1401-06-19T11:34:54+00:00 )
سنبله 19, 1401 16:04 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: اظهارات و فرمان های اخیر رهبر و مقامات طالبان نشان دهنده آن است که آنان علاقه ای به وجود قانون در افغانستان ندارند در حالیکه وجود قانون در جامعه یک نیاز اساسی است.

عنایت الله حفیظ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: آنان به دنبال ایجاد جامعه ای هستند که کاملا با جوامع موجود در دنیا متفاوت است اما چنین چیزی در دنیای امروز که به یک دهکده تشبیه می شود قابل قبول نیست.    

وی با اشاره به اظهارات اخیر مقامات وزارت عدلیه طالبان مبنی بر اینکه نیازی به قانون اساسی در افغانستان نیست و فقه حنفی پاسخگوی تمام مسایل است، عنوان کرد: دولت قبلی افغانستان اسلامی بود و در قانون اساسی هم آمده که هیچ قانونی نباید خلاف احکام اسلام به وجود آید، ده ها قانون دیگر هم که بر اساس احکام و مقررات دین مبین اسلام تدوین شد، البته در اجرای آن مشکلاتی وجود داشت که آن به معنای غیر اسلامی بودن قوانین نیست.

به گفته این کارشناس افغان به هر صورت بسیاری از قوانین با استفاده از فقه حنفی قابلیت ساخت ندارند، کلیات در احکام مذهبی وجود دارند اما برای تشریح آن ها هم نیاز به قانون است تا جامعه از هرج و مرج و پراکندگی نجات پیدا کند. برای بسیاری از مسایل اقتصادی،اجتماعی، اداری و توسعه ای نیاز به قانون است و ساخت  قوانین فرعی هم الزامات خاص خود را دارد. در گذشته قانون محاکم وجود داشت و قانون احوال شخصیه اهل تشیع هم ساخته شده بود.

حفیظ در مورد تاکید برخی مقامات طالبان بر ادامه کار حکومت سرپرست آنان هم اظهار کرد: طالبان مدتی پس از تسلط بر افغانستان حکومتی را تحت عنوان حکومت سرپرست تشکیل دادند از همان ابتدا اختلافاتی میان طالبان در مسایل مختلف وجود داشت و تشکیل حکومت سرپرست به این دلیل بود که در وهله اول این اختلافات را کاهش دهند و در وهله بعد به مردم افغانستان و دنیا اعلام کنند که توان تشکیل یک حکومت را دارند. اکنون که بیش از یک سال از روی کار آمدن طالبان گذشته و هنوز حکومت سرپرست ادامه دارد دیده می شود که اختلافات بین طالبان هم حل نشده و مشکلات بیشتر شده است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اظهارات مقامات طالبان از جمله امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت موقت طالبان مبنی بر اینکه حکومت فعلی فراگیر است در حالی که چنین چیزی مورد قبول دنیا نیست، عنوان کرد: طالبان طیف های مختلف این گروه را که طی سال های گذشته با خارجی ها و دولت افغانستان می جنگیدند در حکومت خود سهیم کرده اند از اینرو آن را فراگیر می دانند و حقوق زنان را هم آنگونه که دنیا انتظار دارد رعایت نمی کنند.

وی اضافه کرد: طالبان باورهای خود را در مورد حکومت فراگیر، حقوق بشر و حقوق زنان حق می دانند و انتظار دارند که مردم افغانستان و جامعه جهانی آن را بپذیرند در حالیکه چنین حکومتی با روشی که در پیش گرفته مورد قبول جامعه چند ملیتی افغانستان نیست.

 

کلیدواژه