سنبله 20, 1401 13:25 Asia/Kabul

تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: بیست و یک سال پس از حمله امریکا و متحدانش به افغانستان آن ها به اهدافی که برای خود تعیین کرده بودند، نرسیدند و بر اساس گزارش ها خطر القاعده بیشتر شده است.

سید اشرف سادات در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات با اشاره به سالروز حملات یازدهم سپتامبر 2001 به برج های دوقلو در نیویورک و ساختمان وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) که پس از آن امریکا و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند و در منطقه حضور یافتند، اظهار داشت: پیامدهای این حمله و حضور برای منطقه و به ویژه افغانستان بسیار زیاد بود، اما غربی ها به هدفی که برای خود تعیین کرده بودند یعنی مبارزه با القاعده نرسیدند، بر اساس گزارش ها هنوز خطر القاعده جدی است و هنوز افغانستان از پایگاه های اصلی القاعده دانسته می شود که فعالیت هایش هم نسبت به گذشته بیشتر شده است.

وی افزود: هرچه به انتخابات میاندوره ای کنگره امریکا نزدیک می شویم این بحث ها داغ تر می شود و احزاب بزرگ امریکا یکدیگر را به سهل انگاری و محاسبه اشتباه در افغانستان متهم می کنند، به هر صورت با گذشت زمان زوایای پنهان حمله امریکا به افغانستان و اینکه چرا پس از بیست سال گفته می شود خطر القاعده بیشتر شده، آشکار تر خواهد شد.

به گفته این کارشناس سیاسی در صورتی که افغانستان همچنان میدان جنگ های نیابتی باقی بماند و هر از گاهی گروهی در آن رشد کند و بعد شاهد تغییرات، مداخلات نظامی و امثال آن باشیم سرانجام خوبی برای مردم این کشور نخواهد داشت.

سادات عنوان کرد: پس از وقوع حملات یازدهم سپتامبر 2001 در امریکا و اینکه به بهانه مبارزه با تروریسم و برچیده شدن پایگاه های القاعده، دنیا در افغانستان مداخله نظامی کرد و این کشور از دست طالبان خارج شد، برخی نگاه ها اینگونه بود که مردم افغانستان ممکن است با کمک دنیا بتوانند شکل جدیدی از زندگی را تجربه کنند و شاهد تغییرات مثبتی از جمله تشکیل نظام مبتنی بر اراده جمعی باشند.

وی یادآور شد: اما هرچه زمان گذشت ابعاد جنگ امریکا و ناتو در افغانستان پیچیده تر شد، جنگ ها شدت گرفت، طالبان دوباره قدرت یافتند و این کشور از ایجاد ساختارهای نوین به دور ماند، اگرچه در دو دهه گذشته شاهد برگزاری انتخابات، شکل گیری قوای سه گانه، ایجاد نیروهای امنیتی و دفاعی و بسیاری مسایل دیگر در این کشور بودیم اما بسیاری از ساختارها به صورت سطحی ایجاد شد که نتوانستند بدون حمایت کشورهای بزرگ پایدار بمانند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: حوادث یازدهم سپتامبر برای منطقه هم پیامدهای زیادی داشت، بعضی کشورها از حضور امریکا در منطقه استفاده کردند و برخی هم از این حضور نگران بودند، برای خاورمیانه و کشورهای عربی هم تغییراتی رخ داد، امریکایی ها پس از حمله به افغانستان، به عراق حمله کردندو در برخی کشورهای عربی مانند لیبی و سوریه نیز حضور پیدا کردند.

وی اضافه کرد: یازدهم سپتامبر همچنان بهانه ای شد که پایگاه های امریکا در منطقه خاورمیانه، خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ، حوزه مدیترانه ایجاد شود.

 

کلیدواژه