سنبله 22, 1402 16:36 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا در سال 2001 طالبان را به عنوان یک تهدید از صحنه افغانستان کنار زد اما پس از بیست سال این کشور را دوباره به طالبان واگذار کرد.

سید محمد باقر محسنی کاظمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سالگرد حملات یازدهم سپتامبر 2001 در امریکا که بهانه ای برای لشکرکشی امریکا به افغانستان شد، اظهار داشت: در آن زمان امریکایی ها با توجه به همسویی افکار عمومی دنیا و برانگیخته شدن احساسات انسانی ملت ها و همکاری، همسویی و همدردی بیشتر دولت ها طالبان را که یک تهدید به شمار می رفت از صحنه کنار زدند.

وی یادآور شد: در آن زمان یک دولت به رسمیت شناخته شده از طرف جامعه بین المللی در مقابله با طالبان قرار داشت و نوعی از پذیرش داخلی و بین المللی برای حضور نیروهای خارجی در افغانستان به وجود آمد هرچند برخی این حضور را اشغال تلقی می کردند اما حمله امریکا با همکاری و هماهنگی دولت ضعیف وقت افغانستان انجام شد و بساط حکومت طالبان برچیده شد. دفع شر طالبان در افغانستان در آن زمان برای امریکا منافع امنیتی داشت و ضمن اینکه پاسخی هم برای افکار عمومی در امریکا بود.

به گفته این کارشناس سیاسی در جریان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان بحث دولت سازی و ایجاد یک دمکراسی مورد نظر امریکایی ها باعث شد که آنان به نوعی صدور ارزش های امریکایی به افغانستان را هم دنبال کنند. اما در داخل افغانستان هم عواملی امریکایی ها را در امر دولت سازی ناکام گذاشت.

محسنی کاظمی عنوان کرد: انتظار می رفت که افغان ها برای ملت سازی از حضور جامعه بین المللی استفاده کنند و به سمت یک جامعه مدرن و برخوردار از قانونمداری پیش بروند اما مشکلات و رقابت های منطقه ای باعث شد که این امر انجام نشود. اوضاع نابسامان افغان ها در ایجاد یک دولت مسوول، پاسخگو و مردمی هم امریکایی ها را مجبور کرد که با قربانی دادن هزاران سرباز، صرف میلیاردها دالر و با بدنامی افغانستان را ترک کنند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به خروج دو سال قبل امریکا از افغانستان پس از بیست سال واگذاری افغانستان به طالبان در حالی که بسیاری از کشورهای جهان و منطقه هم به چنین امری رضایت نشان دادند، گفت: رقابت های منطقه ای و چالش مناسبات در سطح سیاست بین الملل توجهات را به سمت کانون بحران در افغانستان جلب کرد و قدرت های رقیب امریکا برای ضربه زدن به آن کشور توجه خود را به سمت طالبان معطوف کردند.

وی اضافه کرد: قدرت طالبان مطرح نبود، پشتوانه مردمی و خواست های مذهبی طالبان هم مورد بحث نبود اما به نظر می رسد که سطح مناسبات بین المللی امریکایی ها یا رقابتی که این کشور با قدرت های رقیب داشت وضعیت را به نفع طالبان رقم زد، این گروه را به عنوان یک ابزار برای این رقابت ها مطرح کرد و امریکایی ها هم مجبور شدند وضعیت را به همین شکل رها کنند.

 

کلیدواژه