سنبله 27, 1401 16:11 Asia/Kabul
  • اعلام آمادگی دوباره ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا
    اعلام آمادگی دوباره ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در جریان بازدید از خبرگزاری ایرانی« ایسنا» در مصاحبه ای به سئوالات در باره موضوع های مختلف پاسخ داد.

یکی از پرسش هایی که مطرح شد این بود که؛ از مواردی که درحاشیه مذاکرات احیای برجام مطرح است بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا است، از آنجا که به نظر می‌رسد امیدها برای احیای برجام تا حدودی کمرنگ شده است، بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا چه می شود؟ آیا این موضوع هم منتفی شده است؟

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این زمینه اظهار داشت که ما وقتی اعلام کردیم موضوع تبادل زندانیان ارتباطی با روند برجام ندارد به این معنی است که با برجام یا بی برجام آمادگی داریم که بحث تبادل زندانیان را به عنوان یک موضوع انسانی حل و فصل کنیم‌. اکنون تصمیم دولت آمریکا است که این مبادله را انجام دهد یا نه.

کنعانی تاکید کرد: ما قبلا آمادگی خود را برای مبادله زندانیان اعلام کرده ایم و همچنان این آمادگی در ما وجود دارد. در ارتباط با این موضوع، مذاکرات به طرق مختلف صورت گرفته و طرفین توافق های لازم را انجام داده اند و اکنون تصمیم دولت آمریکا است که این توافق را انجام دهد یا نه. ما برای انجام این توافق آماده ایم.

اعلام آمادگی دوباره ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا با توجه به وجود شماری از زندانیان در زندان های دوکشور که به دلایل و اتهامات مختلف در زندان به سر می برند مطرح شده است.آمریکا بارها ادعا کرده که حاضر به تبادل زندانیان است اما هر بار به بهانه ای از انجام دادن آن سر باز زده است.

زندانیانی که جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی آنهاست به طور عمده به اتهام‌هایی در ارتباط با نقض تحریم‌ها محاکمه و محکوم شده‌اند.در مقابل شماری شهروند ایرانی آمریکایی به دلیل جرائم مختلف در زندان‌های ایران هستند که ایران تابعیت خارجی آنها را به رسمیت نمی‌شناسد.

برخی از رسانه های غربی پیش از این در راستای ایجاد جو روانی علیه جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده بودند که تهران سعی در پیوند زندن بین مساله آزادی زندانی ها و پیشرفت و یا به نتیجه رسیدن مذاکرات برای لغو تحریم در وین دارد در حالی که ایران بارها اعلام کرده که این مساله ارتباطی با مذاکرات برجامی نداشته و تهران آمادگی کامل برای عملی ساختن آن دارد. 

کنعانی در یک نشست خبری در26 اسد (17 اوت) گفت: «جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقل از برجام، بارها از کانال‌های مختلف آمادگی خود را برای پرداختن به مسئله زندانیان، به طرف آمریکایی اعلام کرده است.»او با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم دو کشور درباره تبادل زندانیان افزود ایران بارها آمادگی خود را "برای اجرای فوری توافق موجود" در مورد زندانیان اعلام کرده است.

در مقابل دولت بایدن در این زمینه مواضع ضد و نقیضی اتخاذ کرده است. ایالات متحده ، تهران را به در پیش گرفتن سیاست گروگان‌گیری و باج‌خواهی در زمینه زندانی کردن برخی اتباع ایرانی دارای تابعیت خارجی متهم کرده است در حالی که جرم این گونه افزاد مشخص شده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در اواسط اوت 2022 ایران را متهم کرد که از "حبس ناعادلانه" شهروندان آمریکایی به عنوان اهرم سیاسی سوءاستفاده می‌کند.این در حالی است که آمریکا به بهانه نقض تحریم ها ویا تلاش برای صدور کالاها و محصولات مورد تحریم به ایران، شماری از شهروندان ایرانی را زندانی کرده است که گزارش ها حاکی از برخوردهای نامناسب و نیز شرایط سخت زندان های آنها است.مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان پیش از این نیز انجام شده و گفت‌وگوهای باواسطه در این زمینه از زمان آغاز دوباره مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین افزایش یافته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وقت وزارت خارجه ۱۶ حوت 1400 گفته بود: مذاکرات ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان پیشرفت‌هایی داشته و اگر آمریکا به تعهداتش عمل کند می‌توان این پرونده را بست

به رغم این ابراز امیدواری ها از جانب طرف ایرانی اما واشنگتن مانند بسیاری موارد دیگر سیاست مبهمی را در پیش گرفته  وعملا اقدام یا تلاش خاصی در راستای آزادی تبادل زندانیان انجام نداده است. 

کلیدواژه