سنبله 28, 1401 12:46 Asia/Kabul
  • 
ایجاد مسیر ترانزیتی جدید میان ایران و افغانستان
    ایجاد مسیر ترانزیتی جدید میان ایران و افغانستان

مقامات طالبان  از ایجاد  مسیر ترانزیتی جدید برای افزایش مبادلات  تجاری میان ایران و افغانستان خبر دادند.

به گفته  مولوی فاضل محمد فضلی رئیس ادارۀ صنعت و تجارت طالبان در نیمروز با ساخت  راه جدید در کنار راه پل ابریشم  ، روند داد و ستد بین ایران و افغانستان سرعت می یابد.
راههای مواصلاتی متعددی برای توسعه همکاری های تجاری میان ایران و افغانستان وجود دارد که علاوه بر پل ابریشم می توان به خط آهن هرات – خواف اشاره کرد که در چهار قطعه  تعریف شده است. دولت ایران سه قطعه از این خط آهن را ساخته است.  قطعه چهارم در داخل افغانستان است که گفته می شود ساخت ان متوقف شده است .

اگر چه پس از تحولات سیاسی اخیر در افغانستان مبادلات تجاری این کشور و ایران بالغ بر بیست درصد کاهش یافته است اما عزم طالبان برای تقویت روابط تجاری نوید بخش ارتقا مناسبات تا سه میلیاردلار گذشته است .در گذشته تخمین زده می شد حجم مبادلات ایران و افغانستان تا ۵ میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

شکیبا هاشمی کارشناس افغان در این باره می گوید:
"ایران همیشه در کنار مردم افغانستان بوده و اکنون نیز مهمترین تامین کننده نیازهای مردم این کشور است .در این میان مسایل مشترک اعم از فرهنگی و امنیتی هر چه بیشتر ایران و افغانستان را به هم نزدیک می کند."
به توجه به عدم دسترسی افغانستان به دریا این کشور برای دسترسی به بازارهای بین المللی نیز به راههای مواصلاتی ایران بخصوص از طریق بندر چابهار  نیاز دارد. 
امین رضایی نژاد کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:
"با خروج بسیاری از کشورها از افغانستان پس از تسلط مجدد طالبان بر این کشور جمهوری اسلامی ایران تقریبا یگانه کشور کمک کننده به مردم افغانستان است و این موضوع در ابعاد کمکهای مردمی و انسانی نیز با جدیت تمام ادامه دارد."
 در هر حال ، امنیت مرزهای جمهوری اسلامی  ایران آسودگی خاطر لازم را برای بازرگانان و تجار افغانستان  فراهم کرده است تا با گسترش راههای مواصلاتی با ایران میزان مبادلات خود را افزایش دهند.

در عین حال، اشتراکات  فرهنگی و تاریخ مشترک، ارتباط ناگسستنی را میان  مردم دو کشور ایران و افغانستان ایجاد کرده است که تغییر شرایط سیاسی  خلل چندانی در آن ایجاد نمی کند.

این بدان معنا است به رغم  دخالت های بیگانگان  که در سالهای اخیر با اشغال افغانستان تشدید شد ، همکاری نزدیک افغانستان  با ایران تحت هر نظام سیاسی مستقر در این کشور رو به جلو خواهد بود.

کلیدواژه