میزان 14, 1401 18:52 Asia/Kabul
  • هشدار ایران به اتحادیه اروپا
    هشدار ایران به اتحادیه اروپا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.در این گفت‌وگو در مورد آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم‌ها، روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا و تحولات اخیر در ایران تبادل نظر به عمل آمد.

امیرعبداللهیان در مورد تحولات داخلی ایران اظهار داشت: ما وفق قوانین داخلی خود موضوع درگذشت خانم مهسا امینی را با جدیت دنبال می کنیم تا ابعاد موضوع روشن شود. ما مطالبات مسالمت آمیز را حق مردم میدانیم و همواره به آن توجه می کنیم، اما... با آشوبگران و تروریست‌ها مطابق با قانون برخورد قاطعی خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان هشدار داد:اگر اتحادیه اروپا براساس اتهامات بی اساس و در جهت ترغیب آشوبگران و تروریست‌هایی که جان و مال مردم ایران را هدف قرار داده اند اقدام سیاسی شتاب‌زده‌ای بکند، بدان پاسخ متقابل می‌دهیم.

بورل در این گفت و گوی تلفنی گفت می پذیرم که آشوب و تروریسم موضوعی است که با اعتراضات مسالمت آمیز که باید پاسخ مناسبی به آن داده شود، تفاوت دارد. در صدد نیستیم روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل شود.

به رغم این موضع گیری اما جوزپ بورل روز پنج شنبه اظهاراتی تازه مطرح کرد که با موضع قبلی وی متفاوت است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این نهاد در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه آن‌چه «سرکوب اعتراضات و دستگیری‌ها» خواند، است.او گفت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست آتی خود، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی خواهند کرد.«کترین کولونا»(1) وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه گفته بود که کشورش به دنبال مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت مسافرت تعدادی از مقام‌های ایرانی توسط اتحادیه اروپا است.

به نظر می رسد اتحادیه اروپا در زمینه نحوه برخورد با آشوب ها و اغتشاشات اخیر در ایران که با حمایت کامل آمریکا و رژیم صهیونیستی همراه شده تصمیم دارد تا در زمین واشنگتن بازی کند .اروپایی ها در این باره نیز همانند برخورد با روسیه به جای اینکه به فکر منافع و مصالح  خود باشند تلاش می کنند که برای کسب رضایت آمریکا مواضعی هم سو با آن علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله در زمینه اعمال تحریم های جدید علیه ایران اتخاذ نمایند.

جالب این که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز دوشنبه 3 اکتبر در بیانیه‌ای در حمایت از اغتشاشات اخیر درایران، گفت که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه مقامات ایران که به ادعای او واشنگتن آن‌ها را در «خشونت علیه معترضان» دخیل می‌داند، اعمال خواهد کرد.بدین ترتیب اروپا نیز قصد دارد همانند آمریکا بار دیگر از در تهدید تحریم علیه ایران وارد شود .بدون اینکه متوجه این مساله باشد که در چند دهه گذشته ابزار تحریم ها بارها توسط غرب علیه ایران به کار برده شده ودیگر تاثیر گذاری خود را از دست داده است. ضمن اینکه پیروی و دنباله روی کورکورانه از آمریکا مسلما تبعات منفی بسیاری برای اروپایی ها به دنبال خواهد داشت. «علی باقری »معاون سیاسی وزارت امورخارجه ایران می گوید:  اروپایی‌ها با وجود داشتن قراردادهای بلندمدت با طرف‌های ایرانی و صرفا به دلیل فشار آمریکا، منافع آمریکا را بر منافع ملت‌های اروپایی ترجیح داده و منافع خود را زیر پا گذاشته و مناسبات اقتصادی خود را با ایران به‌شدت کاهش می‌دهند. ایران دست بسته باقی نخواهد ماند و از هر طریقی که بتواند منافع خود را دنبال خواهد کرد.

به نظر می رسد هشدار جدی وزیر خارجه ایران به اتحادیه اروپا در زمینه اقدامات منفی علیه ایران از جمله اعمال تحریم های جدی می تواند روابط تهران با بروکسل را دچار خدشه و آسیب جدی نماید و بدین ترتیب اگر اروپایی ها واقعا خواهان بهبود  روابط با تهران هستند باید سیاست دنباله روی از ایالات متحده را کنار گذاشته و روابطی سازنده و مبتنی بر منافع دوجانبه را با ایران سامان دهند./

1- Catherine Colonna

 

کلیدواژه