میزان 16, 1401 13:25 Asia/Kabul
  • سالروز حمله آمریکا به افغانستان، یاد آور جنایات آمریکا
    سالروز حمله آمریکا به افغانستان، یاد آور جنایات آمریکا

هفتم اکتبر سالروز حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ یاداور جنایت آمریکایی ها و متحدان ان در افغانستان است .

براساس آمارهای منتشر شده در دو دهه اشغال این کشور از سوی امریکا ۷۱ هزار غیر نظامی افغان از سوی نظامیان آمریکایی کشته شدند که‌ به نظر می رسد آمار ها بسیار بیشتر از این عدد باشد.زیرا به دلیل سانسورهای خبری که از سوی محافل خبری غربی اعمال شده است اطلاعات چندانی در مورد آمار و میزان دقیق جنایات نیروهای آمریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان در دست نیست .

با این حال با دسته بندی آمارها و اطلاعاتی که از سوی رسانه های مستقل و متابع سازمان ملل منتشر شد می توان به عمق جنایات امریکا در افغانستان در دو دهه گذشته پی برد.

مولوی مفلح کارشناس افغان در این باره می گوید :"آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم و برقراری به اصطلاح امنیت در افغانستان به این کشور حمله و آنرا اشغال کرد.این در حالی است که خود امریکا در دو دهه گذشته به بزرگترین عامل تروریسم در افغانستان تبدیل شد و فساد و جنایت، تنها دستاورد نیروهای نظامی امریکایی در افغانستان بوده است "

استفاده از بمب های مادر و خوشه ای ،استفاده از بمب های فسفری که هنوز اثار و عواقب آن بر جسم و روح مردم افغانستان دیده و گفته می شود نسلهای بعدی از مردم این کشور نیز از آثار و عواقب ان ور رنج و عذاب خواهند بود در کنار بریدن انگشتان‌ اجساد افغان برای تفریح و در دست داشتن آمار کشته ها از سوی نظامیان اشغالگر تنها گوشه ای از جنایات آنان در افغانستان است.

ورود شبانه به خانه های مردم و شکنجه آنان در زندانهای خصوصی که آمار دقیقی از انها در دسترس نیست بیانگر نقض کامل حقوق بشر از سوی نظامیان امریکایی و ناتو در مدت دو دهه اشغال افغانستان‌است  .

«عبداللطیف نظری » مدرس دانشگاههای افغانستان در این‌ باره می گوید : امریکایی ها برای ملت سازی به افغانستان نیامدند بلکه هدف آنها تبدیل این کشور به پایگاهی برای جاسوسی از کشورهای منطقه بود.به همین دلیل هیچ قدمی برای بهبود وضعیت مردم افغانستان برنداشتند و انچه مانده ویرانه ای بیش نیست "

در هر حال، هفتم اکتبر یاد اور جنایات امریکایی ها و متحدان آن در دو دهه اشغال افغانستان است که به شکل تاریخی در اذهان مردم این کشور باقی خواهد ماند .جنایاتی که اثار آن به شکل روحی و جسمی بر نسلهای آتی افغانستان به عنوان نمادی از اشغال و جنایات سیستماتیک غرب خود نمایی خواهد کرد. به همین دلیل مردم افغانستان از این روز به عنوان روز سیاه یاد می کنند .

به رغم اینکه آمریکا ادعا می کند به اشغال افغانستان پایان داده اما همچنان با استفاده از حملات هوایی و موشکی به کشتار مردم‌ افغانستان ادامه می دهد . این بدان معنا است که آمریکا هیچ ارزشی برای جان و مال مردم افغانستان قایل نیست،از اینرو مردم این کشور انتظار دارند نهادهای حقوقی مستقل بین المللی برای رسیدگی به جنایات نیروهای آمریکایی در افغانستان‌ وارد عمل شده و اجازه ندهند خون دهها هزار مردم مظلوم افغانستان بازیچه آمریکایی ها و متحدان آن قرار گیرند.

اگر چه دادگاه نظامی آمریکا برخی از نظامیان جنایت کار این کشور را در ظاهر به دادگاه فرا خواند اما مردم افغانستان هیچ حکم دادگاه نظامی آمریکا را در محکومیت جنایت کاران این کشور مشاهده نکردند .انتظاری که به نظر نمی رسد هرگز عملی شود.

کلیدواژه