میزان 17, 1401 13:28 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: پاکستانی ها هیچ نگرانی نسبت به اوضاع افغانستان ندارند و تنها نگرانی شان این است که روابط و توافقاتشان با امریکا در خصوص افغانستان فاش شود.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدارهای مقامات پاکستانی با مقامات امریکایی گفت: پاکستانی ها نگران هستند که برخی کشورها در مورد بازی های آن کشور آگاهی پیدا کنند و رابطه پاکستان و امریکا را در مورد افغانستان دریابند که در آن صورت اوضاع تغییر خواهد کرد.

وی افزود: پاکستان اهداف نیابتی امریکا را در منطقه دنبال می کند، در دوران حضور امریکا در افغانستان هم چنین بود، در آن زمان عده ای از افغان ها گمان می کردند که امریکایی ها صداقت دارند در حالیکه امریکایی ها دروغ می گفتند و در یک بازی کاملا حیله گرانه به پاکستانی ها فرصت و امکانات بیشتری دادند تا در مسایل مربوط به افغانستان دخالت کنند، عمق استراتژیک داشته باشند و مقاصد سیاسی خود را مطرح کنند چنانکه این کار را کردند.

این کارشناس سیاسی در مورد نقش امریکایی ها در فروپاشی دولت سابق افغانستان هم گفت: آن دولت از افراد بی باور و ضعیفی تشکیل شده بود که به دنبال سوء استفاده از منابع افغانستان بودند اما امریکایی ها از طریق مذاکراتی که زلمی خلیلزاد نماینده وقت امریکا در امور افغانستان با طالبان آغاز کرده بود آن ها را از هرگونه فعالیتی باز ماند. امریکا حتی چند سال قبل از آغاز مذاکرات دوحه در تعامل با طالبان و حامیان آن ها برنامه انتقال قدرت به طالبان را پذیرفته بود.

وی اضافه کرد: بنابراین امریکایی ها به نوعی خودشان نقشه برهم زدن اوضاع در افغانستان و روی کار آمدن طالبان را طراحی کردند و طالبان و دستگاه ریاست جمهوری سابق هم در این موضوع نقش داشتند.

 

کلیدواژه