میزان 17, 1401 15:06 Asia/Kabul
  • بیماران خاص؛ قربانیان تحریم های غرب علیه ایران
    بیماران خاص؛ قربانیان تحریم های غرب علیه ایران

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران گفت، غرب با نسل‌کشی بیماران از ایرانی‌ها انتقام می‌گیرد.

" علی  بهادری جهرمی" سخنگوی دولت ایران در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ‏۷۰ نفر در سال 1397 ،   ۹۰ نفر در سال 1398 ،  ۱۴۰ نفر در سال  1399 و سال گذشته ( 1400)  ۱۸۰ بیمار تالاسمی با ‎تحریم‌ فوت کردند. به این آمار، پروانه‌ ای‌ ها و همه نیازمندان داروهای خاص را اضافه کنید.

این اظهارات سخنگوی دولت ایران بار دیگر تاثیر مستقیم تحریم های غیرقانونی و یکجانبه غرب به ویژه آمریکا را در حوزه سلامت و بیماران در ایران نشان می دهد. این در حالی است که غربی‌ها مدعی‌اند دارو هیچ‌گاه در فهرست تحریم‌ها نبوده است ، اما در عمل با تحریم بانک‌ها و مشکلات ایجاد شده در مبادلات پولی ، امکان تهیه دارو برای مبتلایان به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ، سخت و در برخی موارد غیر ممکن شده است.  نتیجه این تحریم ها ، تهدید جان ده ها هزار نفر از بیماران از جمله مبتلایان به تالاسمی ، سرطان و بیماران پروانه ای در ایران است.

در واقع، به رغم ادعای آمریکا مبنی بر تحریم نبودن تجهیزات درمانی و دارویی، بسیاری از بانک‌ها، موسسات و شرکت‌ها از ترس مجازات احتمالی، در تجارت با ایران بسیار محتاطانه عمل می کنند؛ به عنوان مثال شرکت سوئدی "مونلیکه" Molnlycke از ارسال باندهای پزشکی برای بیماران پروانه ای (EB) در ایران به دلیل تحریم های آمریکا خودداری کرده است.این در حالی است نزدیک به 1200 بیمار پروانه‌ای در ایران به این باندهای پزشکی، نیاز فوری دارند.

تاثیر تحریم ها فقط مختص به بیماران پروانه‌ای نیست بلکه مبتلایان به تالاسمی و دیگر افراد مبتلا به بیماری های خاص نیز در نتیجه این تحریم ها ، در معرض خطر جانی هستند. "یونس عرب" مدیر عامل و عضو هیئت‌مدیره انجمن تالاسمی ایران با اشاره به وضعیت تأمین دارو‌های بیماران تالاسمی، با تأکید بر اینکه مطالعات نشان داده‌است که بین ۱۰ تا ۳۵ درصد از بیماران تالاسمی به تناسب نوع داروی مصرفی، امکان مصرف داروی تولید داخلی را ندارند، گفته است : «در تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و عدم امکان واردات دارو‌های بیماران تالاسمی، ممکن بود یک نسل‌کشی در بیماران تالاسمی اتفاق افتد. باید توجه کرد که ۸ هزار بیمار تالاسمی به دلیل تحریم‌ها آسیب دیدند و فوتی‌های زیادی هم داشتیم.»

بنابراین تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران که با تهدید سایر کشورها و جلوگیری از ارائه خدمات و تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی و فروش داروهای خاص و فوری و انتقال تجهیزات آزمایشگاهی همراه بوده است، تبعات منفی بر سلامت مردم داشته و موجب جان باختن بسیاری از بیماران شده است که این نمونه بارز نقض حقوق بشر و رفتار ضد حقوق بشری آمریکا و همپیمانان این کشور محسوب می شود .

تاکنون گزارش‌های متعددی نیز از سوی گزارشگران سازمان ملل منتشر شده که این رفتار ضد حقوق بشری غربی ها را نشان می دهد. «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در پرسشی پیرامون سفرش به ایران برای بررسی آثار منفی اقدام‌های قهرآمیز یکجانبه بر بهره مندی از حقوق بشر گفته است : تحریم‌ها تاثیر قابل توجهی بر نظام سلامت دارند ؛ چیزی که بر من تاثیر ماندگار گذاشت، تاثیر تحریم‌ها بر نظام سلامت بود؛ من با بیماران اورژانسی و کسانی که از بیماری‌های ژنتیکی و سرطان رنج می‌بردند، صحبت کردم؛ نتیجه این که داروهای مناسب در دسترس نیست."

فعالان حقوق بشر و متخصصان حوزه سلامت، تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی دولت آمریکا را جنایت خاموش و پنهان این دولت علیه مردم ایران می‌دانند که طی سال‌های اخیر به‌صورت هدفمند به‌ ویژه در حوزه دارو ادامه داشته است؛ سخنگوی دولت ایران نیز به همین دلیل تاکید کرده است، غرب با نسل کشی بیماران ، در حال انتقام گیری از مردم ایران است.

کلیدواژه