میزان 18, 1401 19:02 Asia/Kabul
  • هشدار نماینده اتحادیه اروپا در مورد وضعیت مردم افغانستان در زمستان
    هشدار نماینده اتحادیه اروپا در مورد وضعیت مردم افغانستان در زمستان

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان در مورد وضعیت این کشور در فصل سرما هشدار دارد.

"توماس نیکلاسون" با تاکید بر اینکه فقط ۴۵ درصد از وعده های داده شده بین المللی برای کمک به مردم افغانستان عملی شده است از مجامع بین المللی و سازمانهای جهانی خواست، برای کمک به مردم افغانستان و جلوگیری از بروز بحران انسانی کمکهای خود را افزایش دهند. این هشدار در حالی صورت می گیرد که بیش از یک سال از بازگشت مجدد طالبان به قدرت در افغانستان می گذرد و همچنان محافل بین المللی در مورد شرایط زیستی مردم این کشور هشدار می دهند. این در حالی است که مقامات طالبان هم در مورد حل مشکلات مردم افغانستان همواره به آنان اطمینان می دهند.

ادامه حملات تروریستی و کشتار مردم افغاتستان که در تازه ترین مورد ان در آموزشگاه کاج در دشت برچی هنگام برگزاری آزمون برگزار شد، نشان داد که گروه طالبان نتوانسته است، امنیت مورد انتظار مردم افغانستان را برآورده کند و همچنان جوانان انان در برابر حملات تروریستی پرپر می شوند. از سوی دیگر با گذشت بیش از یک سال از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان، این گروه نتوانسته است، مشروعیت حکمرانی را در سطح داخلی منطقه ای و بین المللی کسب کند و همچنان جامعه جهانی از شناسایی طالبان به عنوان دولت مستقر در افغانستان خود داری می کند.

"سیف اله سیحون" کارشناس افغان دراین باره می گوید :

«طالبان همچنان با تاکید بر خواسته های یک جانبه گرایانه و انحصاری نه تنها بستر لازم را برای جلب توجه جهانی به خاکمیتش ایجاد نکرد بلکه در تامین امنیت مردم افغانستان هم ناتوان بوده است که همچنان قربانیان تن مردم مظلوم افغانستان هستند».

علاوه بر مسایل امنیتی و مشروعیت حکمرانی، ادامه اختلافات قومی و تشدید نارضایتی در این خصوص در کنار ناتوانی طالبان در تامین نیازهای ابتدایی مردم افغانستان همچون اشتغال، مواد غذایی و امور فرهنگی و مذهبی مسایل مهمی هستند که باعث شده است مجامع بین المللی همچنان در مورد وضعیت بحرانی مردم افغانستان هشدار دهند. اگر چه محافل غربی در ایجاد چنین وضعیتی در افغانستان به خصوص در دو دهه اشغال این کشور نقش مهم و تعیین کننده داشته اند اما طالبان که بیش از یک سال است مسئولیت مردم اففانستان را در همه بخش ها بر عهده کرفته است، سلب نمی کند و همچنان طالبان در برابر بروز هر گونه شرایط بحرانی در افغانستان مسئول است و باید پاسخگوی مردم این کشور باشد.

"محسن رویی صفت" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

«طالبان به عنوان حکمران افغانستان باید مسئولیت هایی را بپذیرد که تاکنون توجهی به آن نشان نداده است. طالبان بدون همکاری رسمی بین المللی نمی تواند جامعه افغانستان را اداره کند زیرا هر گونه همکاری بین المللی نیازمند به رسمیت شناختن دولت این گروه از سوی جامعه جهانی است که هنوز اتفاق نیافتاده است».

در هر حال، اگر چه به نظر می رسد جامعه جهانی همچنان به هشدارها در مورد وضعیت مردم افغانستان به ویژه در فصل سرما بی توجه است اما طالبان باید انها را جدی تلقی و در جهت حل مشکلات مردم افغانستان تلاش کند. یکی از مهمترین راه کارهای حل مشکلات مردم، ایجاد وفاق ملی و تشکیل دولت فراگیر است تا با مشارکت همه اقوام در تشکیل دولت، بخش مهمی از مشکلات امنیتی حل شود. پیامد این وضعیت شناسایی بین المللی حاکمیت طالبان در افغانستان است که درد این صورت، تشکیل دولت ملی، کمک شایانی به حل مشکِلات متنوع افغانستان خواهد کرد.

کلیدواژه