قوس 15, 1395 11:05 Asia/Kabul
  •  تجهیز تروریستها به سلاحهای پیشرفته توسط آمریکا

خبرها از چراغ سبز مجلس نمایندگان آمریکا برای مسلح کردن شورشیان سوری به سیستم‌های ضدهوایی حکایت دارد .

مجلس نمایندگان آمریکا به دولت دونالد ترامپ اجازه داد تا شورشیان سوری تایید شده از سوی آمریکا را به موشک‌های ضد هواپیما مسلح کند. 

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی‌ گفت تمایلی به ورود به جنگ داخلی سوریه ندارد ، اما او مشاوران و نامزدهای تندرویی را برای کابینه‌اش در نظر گرفته است که از جمله می‌توان به جنرال جیمز ماتیس برای وزارت دفاع آمریکا اشاره کرد. جنرالماتیس فردی است که در عرصه نظامی و سیاست خارجی خصوصا اتخاذ مواضعی علیه سوریه شناخته شده است. او جدی 1393 در کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت که زمان برای حمایت از آنچه  وی شورشیان "میانه‌رو" سوری نامید از دست می‌ رود.

تحولات سوریه و تحرکات امریکا در قبال آن نشان می دهد که آمریکا هدفی جز تضعیف ارتش و دولت سوریه و تقویت تروریستها ندارد . در این زمینه آمریکا با مقوله هایی نظیر آتش بس و تفکیک عوامفریبانه تروریسم به خوب و بد ، درصدد توجیه سیاستهای مغرضانه اش در کشورهای مختلف است . ارتش سوریه اخیرا به موفقیتهای چشمگیری در مقابله با تروریستها و پاکسازی مناطق مختلف سوریه از وجود آنها به دست آورده است . حرکت ارتش سوریه برای یکسره کردن کار تروریستها ، حامیان آنها ازجمله آمریکا را نگران کرده است . در چنین فضایی آمریکا  درصدد تقویت تروریستها در سوریه و زمینه سازی برای ارسال کمکهای بیشتر به ویژه نظامی به تروریستها است .

آمریکا در گذشته نیز  به بهانه کمک رسانی به مردم سوریه ، به تجهیز تروریستها به سلاحهای پیشرفته پرداخته است . هدف آمریکا از طرح موضوعاتی نظیر مناطق امن و منطقه پرواز ممنوع ، ایجاد حاشیه امن برای تروریستها است . آمریکا و دیگر حامیان تروریستها که در نیل به اهداف خود در ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه ناکام مانده اند با دادن سلاح های دوش پرتاب  درصدد هستند تا حدودی به اهداف سوء خود درسوریه نائل شوند . ادامه این روند ، ابعاد فاجعه بارتری را برای بحرانهای منطقه از جمله در سوریه و عراق خواهد داشت . تجهیز تروریستها به سلاح های دوش پرتاب توسط آمریکا  به منزله تهدید جدی امنیت بین المللی بویژه در عرصه هوایی و دادن امکان به تروریستها برای شلیک به هواپیماهای مسافربری است . به موازات کمکهای آمریکا به تروریستها برای تشدید  رعب و وحشت درعرصه بین المللی ، موضعگیری مقامات آمریکا  در هفته های اخیر ، اهداف سوء این کشور در همکاری نکردن در زمینه حل بحران سیاسی سوریه آشکار کرده است .

مطرح شدن احتمالاتی از سوی آمریکا مبنی بر استفاده بیشتر از گزینه‌های نظامی در بحران سوریه در حالی است که  کشتار مردم بی‌دفاع، تخریب زیرساخت‌ها و آوارگی مردم سوریه در شش سال اخیر، بی‌حاصلی خونریزی و ترویج تروریسم را به اثبات رسانده است. اساس  بحران سوریه ، دخالت خارجی ، پرداخت پول و ارسال سلاح برای تروریستها و تداوم ورود تروریست‎ها به سوریه است که تقریبا" در همه این موضوعات آمریکا نقش اصلی را دارد .

 

کلیدواژه