میزان 20, 1401 13:24 Asia/Kabul
  • آغاز سی‌ و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران
    آغاز سی‌ و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران

سی‌ و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران و با موضوع "اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام، راهکارهای اجرائی و اقدامات عملیاتی" در تهران آغاز شد.

به دنبال اعلام هفته وحدت اسلامی از سوی امام خمینی (ره) و بر اساس راهبرد جمهوری اسلامی ایران در تقویت وحدت مسلمانان، تصمیم به برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، توسط متولیان و مسئولان امر گرفته شد. از سال 1365 شمسی سازمان تبلیغات اسلامی متولی برگزاری چهار دوره از این کنفرانس بود، پس از آن، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در سال ۱۳۶۹ با دستور "حضرت آیت الله خامنه ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی تأسیس شد همه ساله همزمان با هفته وحدت از دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول، کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را با حضور شخصیت های جهان اسلام برگزار می کند.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

"سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در آغاز سی‌ و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت : پیام این کنفرانس این است که ما به‌عنوان دین می‌خواهیم زندگی انسان معاصر رقم بخورد. شهدای جهان اسلام، بیداری ایجاد کردند. برخی فکر می‌کردند اسلام، امری شخصی است، اما به برکت خون شهدای اسلام، بیداری اسلامی ایجاد شد و همه مسلمانان می‌خواهند مسلمان زندگی کنند و در همه شئون زندگی‌شان براساس اسلام عمل شود. دشمن هم از همین می‌ترسد.

تردیدی نیست که جهان استکبار امروزه علیه دیانت اسلام موضع واحد کینه توزانه ای در پیش گرفته است به طوری که پی در پی با نشر اکاذیب و توهین به اسلام و خاندان پیامبر اکرم (ص) سعی در تفرقه افکنی میان مسلمانان جهان دارد. در این برهه حساس، لزوم وحدت میان مسلمانان بیش از پیش احساس می شود و بر همین اساس دولت های اسلامی نباید اجازه دهند، دشمنان با تفرقه افکنی، امت واحد اسلام را از همدیگر جدا و متفرق سازند. از این رو هفته وحدت فرصت مناسبی برای همدلی و وحدت کلمه و خنثی کردن توطئه های دشمنان محسوب می شود.

تجربه دهه های اخیر به خوبی نشان می دهد که دشمنان همواره سعی کرده اند مانع از آزادی و استقلال واقعی مسلمانان شوند و در این زمینه از ابزارهای مختلف از جمله تبلیغات منفی رسانه ای علیه مسلمانان، دامن زدن به اسلام هراسی، متهم کردن مسلمانان به افراط گرایی و تروریسم و همچنین ایجاد تفرقه میان پیروان مذاهب مختلف استفاده می کنند.

واضح است که وقتی مسلمانان دچار تفرقه شوند دیگر امکان دستیابی به اهداف و آرمان های متعالی خود از جمله استقلال و پیشرفت را نخواهند داشت، این جا است که قرآن، سنت و همچنین مکتب اهل بیت به مسلمانان می آموزند که به جای پرداختن بی ثمر به موارد اختلاف برانگیز، توجه خود را به مسائل مهم جهان اسلام معطوف کنند. آیات قرآن کریم مسلمانان را موظف می کند در تحصیل وحدت بکوشند، چرا که اسلام همه مسلمانان را امت واحده خوانده است و مؤمنان برادر یکدیگر معرفی شده اند، بنابراین اختلاف در پاره ای از مسائل ،مانع اخوت اسلامی و وحدت مسلمانان نمی شود.  با تحقق این وحدت، امت اسلامی در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی قرار می گیرند که نشان دهنده اتحاد همه مسلمین خواهد بود.

"حضرت آیت الله خامنه‌ای" در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ در سال ۱۳۹۸ در خصوص رسیدن به تمدن نوین اسلامی فرمودند: «کشورهای اسلامی از لحاظ علمی، از لحاظ ثروت، از لحاظ امنیّت، از لحاظ قدرت سیاسی در یک سطح نیستند، می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، هم‌افزایی کنند، آنهایی که بالاترند در هر بخشی، دست آن کسانی را که پایین‌تر هستند بگیرند؛ این هم یک مرحله‌ای از وحدت است. مرحله‌ی بالاتر هم این است که همه‌ی دنیای اسلام متّحد بشوند در جهت رسیدن به تمدّن نوین اسلامی. این چیزی است که جمهوری اسلامی هدف غایی قرار داده، رسیدن به تمدّن اسلامی، منتها تمدّن متناسب با این زمان، تمدّن نوین اسلام».

بدیهی است برگزاری کنفرانس هایی نظیر کنفرانس وحدت اسلامی که در آن علاوه بر شخصیت های سیاسی، صدها اندیشمند فرهنگی و مذهبی از دهها کشور جهان حضور دارند، اقدامی موثر و ارزنده در جهت جلب توجه و همراهی امت اسلامی است که می تواند زمینه های لازم برای اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام را فراهم کند.

کلیدواژه