میزان 23, 1401 16:16 Asia/Kabul
  • چرایی شدت گرفتن خشونت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها
    چرایی شدت گرفتن خشونت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها

رژیم صهیونیستی از شنبه گذشته بار دیگر خشونت علیه فلسطینی‌ها را افزایش داده است.

قدس و نواحی اطراف آن از شنبه گذشته تاکنون شاهد محاصره رژیم صهیونیستی علیه اردوگاه الشعفاط است. این رژیم، نابلس در کرانه باختری را نیز منطقه بسته نظامی اعلام کرده و ورود و خروج به آن تا اطلاع ثانوی ممنوع است. در یک هفته اخیر ده‌ها فلسطینی شهید و زخمی شده‌اند.

چند دلیل درباره شدت گرفتن دور جدید خشونت علیه فلسطینیها وجود دارد.

دلیل نخست ناتوانی رژیم اشغال‌گر در مقابل عملیات مقاومتی فلسطینی‌ها است. عملیات مقاومت فلسطین علیه اشغالگران در کرانه باختری و قدس اشغالی گسترش یافته است. آنچه باعث شده تا شرایط برای صهیونیست‌ها در کرانه باختری و دیگر مناطق فلسطینی به شدت دشوار و بحرانی شود، روی آوری فلسطینی‌ها به عملیات مسلحانه علیه اشغالگران است. اهمیت نبرد مسلحانه علیه صهیونیست‌ها تا بدان حد زیاد است که جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مقاومت مسلحانه تنها راه آزاد‌سازی سرزمین فلسطین و مقدسات آن از دست اشغالگران است.

«ماتانیاهو انگلمن»، از فرماندهان نظامی ارتش رژیم صهیونیستی عنوان کرد: «ارتش اسرائیل برای عملیات طولانی مدت در کرانه باختری ناتوان است و نمی‌تواند به عملیات خود در کرانه باختری به دلیل کمبودهای پشتیبانی لجستیکی ادامه دهد.» با توجه به این شرایط، اشغالگران با گسترش خشونت‌ها به دنبال توقف آن هستند، اما تاریخ ثابت کرده است که خشونت نه تنها به توقف مقاومت منجر نمی‌شود بلکه به افزایش عملیات مقاومتی می‌انجامد.

دلیل دوم شکل‌گیری اجماع میان فلسطینی‌ها در کرانه باختری است. جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس با جنبش فتح در کرانه باختری اجماع کرده و گروه‌های مشترکی را برای مقابله با اشغال‌گری تشکیل دادند و این سبب هراس و خشم صهیونیست‌ها شد.

دلیل سوم مربوط به اوضاع داخلی اراضی اشغالی است. رژیم صهیونیستی در آستانه پنجمین انتخابات پارلمانی در 4 سال اخیر قرار دارد و همواره منازعه با فلسطین یکی از محورهای تبلیغات انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی بوده است. انتخابات پارلمانی فلسطین در نوامبر آینده برگزار خواهد شد. اکنون در حالی که یائیر لاپید از سوی مخالفانی نظیر بنیامین نتانیاهو به نرمش در مقابل حزب‌الله لبنان متهم است، لاپید دستور حمله گسترده به فلسطینی‌ها را صادر کرده است. لاپید تلاش دارد به افکار عمومی در اراضی اشغالی این پیام را منتقل کند که در مقابل فلسطینی‌ها خشن‌تر از نتانیاهو رفتار می‌کند و نتانیاهو نیز با انتقادهای خود از لاپید، زمینه خشونت بیشتر علیه فلسطینی‌ها را فراهم کرده است.

دلیل چهارم نیز تداوم بی‌توجهی جامعه جهانی به جنایت‌های رژیم اشغالگر است. رژیم اشغالگر قدس از بحران اوکراین به عنوان فرصتی برای افزایش خشونت علیه فلسطینی‌ها بهره گرفته است.

در همین راستا نیز پیش از این جنگی سه روزه را علیه جهاد اسلامی فلسطین انجام داد و شماری از فرماندهان و اعضای جهاد اسلامی را به شهادت رسانده و بازداشت کرده است. اکنون نیز خشونت علیه فلسطینی‌ها را افزایش داده زیرا اطمینان دارد تمرکز جامعه جهانی بر موضوع اوکراین قرار دارد و عملاً خشونت‌ها علیه فلسطینی‌ها نادیده گرفته می‌شود. فلسطینی‌ها با آگاهی از این موضوع بار دیگر عملیات مقاومتی را در دستور کار قرار دادند و این تقابل به خشونت بیشتر علیه فلسطینی‌ها منجر شده است.

 

 

 

کلیدواژه