قوس 15, 1395 13:30 Asia/Kabul
  • سفر وزیر امور خارجه ایران به چین /تاکید بر مناسبات راهبردی

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران که در صدر هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی بامداد امروز (دوشنبه ) وارد پکن شد ، با «وانگ یی» وزیر خارجه چین دیدار و گفتگو کرد. وزیران خارجه ایران و چین با بیان اینکه رعایت تعهدات کامل برجام از سوی همه طرفها ضروری است اعلام کردند: جمهوری اسلامی ایران و چین رویکردهای مشترک در قبال موضوعات منطقه ای و بین المللی دارند.

روابط ایران وچین به عنوان دو کشور مهم آسیایی واقع در مسیر جاده ابریشم ، در بستر تحولات منطقه ،  در حوزهای  اقتصادی ؛ سیاسی ؛ فرهنگی ؛امنیتی و دفاعی در حال گسترش و تعمیق است . سفر وزیرامور خارجه ایران به چین  نیز در همین چارچوب قرار دارد  . 
از دید گاه  مقوله امنیت ؛ از تعمیق همکاری ها با چین در همه زمینه ها از جمله دفاعی استقبال می کند . چانک وان چوان " وزیر دفاع ملی و رییس ستاد کل نیروهای مسلح چین درسفر اخیرش به تهران  با مقام های ایران در باره همکاری امنیتی و دفاعی گفتگو کرد . حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار رییس ستاد کل نیروهای مسلح چین  ، ازتروریسم و مداخله نامشروع برخی کشورها در امور داخلی دیگران ، به عنوان دو خطر و تهدید بزرک نام برد  و تاکید کرد که روابط دو کشور بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک ادامه می یابد .

این همکاری دردوره پسابرجام که فضای مناسبی برای همکاری بیشتر درزمینه انرژی - دفاعی - اقتصادی - هسته ای وسایر بخش ها به وجود آمده است ، گسترده خواهد شد . از اینرو نخستین موضوعی که  در این سفر توجه محافل سیاسی را بخود جلب کرده است ؛ مناسبات  راهبردی ایران و چین  است . این موضوع با توجه به تهدید های پیرامونی  و دید گاه های همسویی که تهران و پکن در قبال حفظ ثبات و امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم  دارند ؛  قابل درک است .

بدیهی است حفظ امنیت  نیازمند همکاری جمعی است و افزایش همکاری ها میان کشورهای همسو و تاثیر گذار بر  تحولات منطقه ای و بین المللی می تواند زمینه ساز همکاری های چند جانبه و در نهایت  تقویت ثبات و امنیت  جمعی شود .  تهدید های تروریستی و حضور فزاینده ناتو و امریکا در  آسیای مرکزی و غرب آسیا  اکنون به معضل مهم منطقه و جهان تبدیل شده است.  بدیهی  است  که گسترش همکاری های  ایران با کشورهایی مانند  چین و  روسیه  مبتنی بر درک مشترک از تهدیدها است و متناسب با  این همسویی   روابط عمق  و توسعه  خواهد یافت . اقتصاد چین و ایران نیز مکمل یکدیگر هستند .ضمن انکه  چین بعنوان یک عضو شورای امنیت و یکی از طرف های برجام افزایش همکاریها با ایران را در  در همه عرصه ها  ضروری می داند .

ظریف و وانگ یی در همین چارچوب همکاری اقتصادی و بانکی ، تامین مالی پروژه ها ،  را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد:  چین و ایران دارای منافع مشترک هستند و هیچ مانعی برای توسعه مناسبات و گسترش همکاریها بین دو کشور وجود ندارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی حدود یکسال قبل  در دیدار آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین و هیأت همراه در تهران ؛ با اشاره به سابقه کهنِ ارتباطات تجاری و فرهنگی دو ملت ایران و چین، تأکید کردند؛ دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هستند .
واقعیت این است که  سیاستهای سلطه گرانه برخی کشورها بویژه امریکا و همکاری غیرصادقانه آنها با کشورهای دیگر  موجب شده است که کشورهای مستقل، به دنبال همکاریهای بیشتر با یکدیگر باشند. توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک ۲۵ ساله و تمایل و نگاه به شرق در فرهنگ ایرانی نیز  در همین چارچوب  معنا می باید ؛ چرا که جهان غرب هیچگاه نتوانسته است  اعتماد ملت ایران را جلب کند.اما در این میان ؛سیاست امریکا در قبال  ایران در مقایسه با کشورهای غربی، بدتر و خصمانه تر بوده است . مصداق اخیر این مسئله  بد عهدی امریکا در تعهداتش در چارچوب  برجام  و تمدید تحریم های یکجانبه ضد ایران در کنگره است که ناقض روح برجام است . همین سیاستهای خصمانه موجب شده است که ملت ایران و مسئولان کشور، گسترش روابط با کشورهای مستقل را پیگیری کنند.
این سخن رییس جمهور چین در سفرش به تهران که گفت ، برخی ابرقدرتها به‌دنبال حاکم کردن انحصار و سیاست جنگلیِ «یا با ما یا دشمنِ ما» هستند ؛ اشاره به همین واقعیت است و نشان می دهد که ایران و چین بدنبال روابطی مستقل و بدور از اهداف  انحصارطلبانه  هستند .این رویکر طبیعتا" می تواند فضای مناسبی برای  اجرایی کردن ایده‌ها و سیاستهای دولتهای مستقل فراهم سازد .به روابط ایران وچین نیز بایداز این زاویه نگریست .