امریکا به اعتبار همکاری پاکستان اعلام می کند که از آن سوی افق وضعیت افغانستان را تحت نظر دارد
(last modified 1401-07-24T14:34:37+00:00 )
میزان 24, 1401 19:04 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکایی ها به اعتبار همکاری پاکستان اعلام می کنند که از آن سوی افق وضعیت افغانستان را تحت نظر دارند.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به انتشار سند راهبردی امنیت ملی دولت جو بایدن که در آن تأکید شده واشنگتن پس از خروج نظامیان امریکایی همچنان از "آن‌سوی افق" وضعیت افغانستان را تحت نظارت دارد، اظهار داشت: این اظهارات مقامات امریکایی به اعتبار معاملات و زد و بندهایی است که با پاکستانی ها برای استفاده از زمین و هوای آن کشور دارند.

وی افزود: امریکایی ها در کنار خروج از افغانستان برنامه های دیگری سنجیده بودند تا منافع آن ها در منطقه محفوظ بماند. آنان از افغانستان خارج شدند اما منافع شان آنگونه که می خواستند حفظ نشد، اگرچه امریکایی ها طالبان را بر افغانستان مسلط کردند اما آنگونه که آن ها می خواستند عمل نکردند و معادلات تا حدی به هم خورد، پس از مدتی معادلات جهانی و توازن قدرت در منطقه هم دستخوش اتفاقاتی شد، درگیری ها و موضع گیری های جدیدی ایجاد شد و یارگیری های جدیدی هم شکل گرفت به گونه ای که روسیه به اوکراین حمله کرد.

به گفته این کارشناس سیاسی به این ترتیب امریکایی ها به این نتیجه رسیدند که خروج شان از منطقه اشتباه بوده و روسیه هم با استفاده از فرصت و غیبت امریکا به اوکراین حمله کرده. برنامه های از قبیل ناامن سازی کشورهای همسایه و منطقه که امریکایی ها می خواستند از طریق طالبان دنبال کنند هم عملی نشد از اینرو ها بار دیگر به افغانستان توجه نشان دادند و زد و بندهای جدیدی به وجود آمد.

مظفری تصریح کرد: امریکایی ها با پاکستانی ها نشست هایی برگزار کردند و مقامات دو کشور سفرهایی به کشور مقابل داشتند و بحث همکاری های زمینی و استفاده هواپیماهای بدون سرنشین امریکا از هوای پاکستان هم مطرح شده، همچنان برخی مقامات طالبان به قطر سفر کرده و با مقامات امریکایی دیدار کردند، این مسایل نشان می دهد که امریکا به فکر تجدید نظر در سیاست های منطقه ای خود از جمله در قبال افغانستان است و می خواهند با اعمال فشار و دادن وعده به طالبان آن ها را نیز به تمکین به خواسته های خود وادار کنند.

این کارشناس افغان گفت: به همین دلیل مقامات امریکایی اعلام می کنند که اگرچه در افغانستان حضور فیزیکی ندارند اما می توانند از طریق هوا تهدیدها از افغانستان علیه خود را مهار و یا سرکوب کنند که این اظهار نظرات نتیجه نشست های اخیر مقامات امریکایی با مقامات پاکستانی و مقامات طالبان است.

مظفری یاد آور شد: پاکستانی ها به دلیل مشکلات اقتصادی و کشمکش های سیاسی که دارند در وضعیتی بحرانی قرار گرفته اند و به خاطر منافع خود معمولا به هر ذلتی تن می دهند و وارد معامله می شوند، با امریکایی ها هم وارد معامله شده اند تا هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی از فرودگاه ها و هوای پاکستان استفاده کنند و در افغانستان عملیات انجام دهند علاوه بر این پاکستانی ها با توجه به نفوذی که در افغانستان دارند از نظر استخباراتی و اطلاعاتی هم با امریکایی ها همکاری می کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین پاکستانی ها زمینه را مساعد کرده اند تا امریکایی ها به اهداف خود در افغانستان که نام آن را هم سرکوب تروریسم گذاشته اند، دست پیدا کنند.

 

کلیدواژه