درخواست 8 کشور برای روشن شدن ابعاد فعالیت های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین
(last modified 1401-07-27T07:29:30+00:00 )
میزان 27, 1401 11:59 Asia/Kabul
  • درخواست 8 کشور برای روشن شدن ابعاد فعالیت های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین
    درخواست 8 کشور برای روشن شدن ابعاد فعالیت های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین

روسیه به همراه بلاروس، ونزوئلا، زیمبابوه، چین، کوبا، نیکاراگوئه و سوریه در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل خواستار استفاده از همه سازو کارهای موجود برای دریافت پاسخ در ارتباط با اطلاعات مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین شدند.

این کشورها خواهان فعال سازی ماده ۶ کنوانسیون سلاح های بیولوژیک به دلیل فعالیت های آمریکا هستند.ماده ۶ کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی تصریح می کند که هر کشور عضو کنوانسیون که متوجه شود کشوری تعهدات ناشی از مفاد کنوانسیون را نقض می‌کند می‌تواند به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند.

«کنستانتین ورونتسوف» معاون اداره منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه و نماینده هیأت روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این باره می گوید : ما اعلام می‌کنیم که سوالات درباره فعالیت‌های نظامی بیولوژیک ایالات متحده در چارچوب آزمایشگاه‌های بیولوژیک در خاک اوکراین همچنان باقی است. ما به پاسخ‌های جامعی برای رفع شک و تردید درباره این فعالیت‌ها دست نیافته ایم.

در جریان حمله روسیه به اوکراین با تصرف برخی مناطق که درآن آزمایشگاه های بیولوژیک مستقر بودند ابعاد ناشناخته ای از ماهیت فعالیت این مراکز به ویژه تولید انواع عوامل بیماری زا که با  بودجه و حمایت های وزارت دفاع آمریکا فعالیت داشته اند افشا شد. وزارت دفاع روسیه در اوایل مارس 2022 اعلام کرد که اسنادی از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین بدست آمده که نشان می دهد کی‌یف درصدد نابودی فوری اسناد برنامه بیولوژیکی نظامی این کشور بوده که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا در حال اجرا بوده و پنتاگون هم نگران درز این اطلاعات بوده است. به رغم وجود شواهد انکار ناپذیر در باره فعالیتهای مخرب بیولوژیکی در اوکراین با حمایت مستقیم پنتاگون اما واشنگتن هم چنان مدعی نادرست بودن این شواهد است. «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد :۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در اوکراین وجود دارد که طبق گزارش‌های روسیه تخریب شده‌اند. محل این آزمایشگاهها به ویژه آن دسته که در کشورهای مجاور روسیه قرار گرفته اند مانند اوکراین، در واقع برای ایجاد تهدیدات بیولوژیکی علیه روسیه صورت گرفته است.

افشای اقدامات آمریکا در کمک به اوکراین در زمینه توسعه تسیحات بیولوژیک نشانگر ماهیت  واهداف واقعی و غیر انسانی واشنگتن در زمینه ساخت انواع عوامل بیولوژیک در این کشور در پوشش همکاری های دفاعی بین آمریکا و اوکراین است. وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده که واشنگتن هیچ آزمایشگاهی در اوکراین ندارد، در حالی که شواهد نشان می‌دهد پنتاگون به صورت مستقیم این آزمایشگاه‌ها را مدیریت کرده و پیمانکاران مرتبط با آن نیز پروژه‌های مرتبط با عوامل بیولوژیک را اداره می کرده اند.«ایگور کریلوف» رئیس نیروهای دفاع هسته ای، شیمیایی و بیولوژیک نیروهای مسلح روسیه می گوید:  شبکه ای متشکل از بیش از ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک در خاک اوکراین تشکیل شده بود که برای وزارت دفاع آمریکا کار می‌کردند.به گفته وی، پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، هرآنچه مربوط به برنامه بیولوژیک نظامی آمریکا بود از اوکراین محو شد.

نکته مهم اینکه به رغم ان که آمریکا عضو«کنوانسیون تسلیحات بیولوژیک»است که در سال 1972 تصویب شده و از سال 1975 به اجرا درآمده است ، اما عملا از پیشگامان توسعه انواع مختلف این تسلیحات غیر انسانی محسوب می شود. حتی در برهه کنونی نیز اقدامات مخرب ایالات متحده در زمینه توسعه تسلیحات بیولوژیک تداوم پیدا کرده است .نمونه این مساله افشای تولید سویه جدیدی از ویروس کرونا است. گروهی از پژوهشگران زیست‌فناوری آمریکا اعلام کردند موفق شده‌اند در آزمایشگاه سویه‌ای از ویروس کووید را تکثیر و تولید کنند که نسبت به سویه اولیه آن بسیار کشنده‌تر و خطرناک‌تر است. این مطالعه خطرناک را گروهی از پژوهشگران از فلوریدا و بوستون در آزمایشگاه ملی بیماری‌های عفونی نوپدید انجام داده‌اند.مسلما شیوع این گونه بسیار خطر ناک ویروس کرونا تهدید بزرگی را متوجه جهان می کند .اما نگاهی به سابقه فعالیت های بیولوژیکی آمریکا چه در داخل و چه در خارج از این کشور نشان می دهد که دولتمردان واشنگتن هیچ ارزشی برای جان انسان ها قائل نیستند./

 

 

کلیدواژه