عقرب 01, 1401 16:29 Asia/Kabul

مسوول بخش ورزشی بانوان مهاجر افغانستانی در ایران خواستار همکاری مسوولان حکومت فعلی در افغانستان برای تقویت ورزش زنان و از جمله زنان مهاجر این کشور شد.

فریبا نعمتی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: در میان بانوان مهاجر ورزشکار استعدادها و ظرفیت های خوبی وجود دارد که در صورت توجه و تقویت می توانند در تیم های ملی افغانستان در رشته های مختلف حضور پیدا کنند.

مدیر آکادمی ورزشی وحدت در رابطه با جشنواره ورزشی بانوان مهاجر افغانستانی که پیشتر در ایران برگزار شد، گفت: همزمان با هفته تربیت بدنی و ورزش در جمهوری اسلامی ایران این جشنواره یک روزه یادواره دانش آموزان دختر شهیده موسسه آموزشی کاج در غرب کابل بود که در تهران برگزار شد و ریاست بخش ورزش مهاجرین، موسی خدادادی نماینده کمیته المپیک افغانستان در ایران و هیات همراه وی هم حضور داشتند و همچنان آقای شیرزادی از هیات فوتبال شهر ری و مسوولان اداره اتباع و مهاجرین خارجی در جشنواره حضور پیدا کردند که استقبال خوبی از آن صورت گرفت و بازخورد خوبی هم داشت.

وی افزود: دختران مهاجر افغانستانی ورزشکار در ایران علاوه بر فعالیت در رشته های توپی مانند والیبال، هندبال و فوتسال در رشته های رزمی هم فعالیت دارند که تیم فوتسال آنان در لیگ های کشوری ایران حضور دارد و تیم فوتبال آن ها نیز در لیگ برتر ایران شرکت کرد، در رشته های هندبال و والیبال مسابقات برون مرزی هم داشته اند. در ژیمناستیک و ورزش های رزمی مانند تکواندو، کاراته، موی تای، کیک بوکسینگ و بسیاری رشته های دیگر هم مشغول تمرین هستند و در مسابقات مختلف کشوری هم شرکت دارند.

مسوول بخش ورزشی بانوان مهاجر افغانستانی در ایران عنوان کرد: در تلاش راه اندازی سیستمی هستیم که دختران مهاجر ورزشکار در تمام شهرهای ایران شناسایی شوند و آمار دقیقی از آن ها به دست آید تا سازماندهی شوند و بتوانند به مسابقات بین المللی راه پیدا کنند. انتظار می رود تربیت بدنی و المپیک افغانستان و نهادهای مربوطه ایرانی هم در این زمینه همکاری کنند.

نعمتی در مورد ارتباط بخش ورزشی مهاجرین با فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران هم گفت: ارتباطات خوبی برقرار است، جلسات متعددی نیز برگزار شده و به دنبال آن هستیم که موضوعات مطرح شده در آن جلسات را به مرحله اجرا برسانیم.

وی اضافه کرد: مشکلات متعددی فراروی بانوان ورزشکار مهاجر وجود دارد، به لحاظ مالی از جایی حمایت نمی شوند، تیم ها به سختی کار خود را ادامه می دهند و انتظار می رود بخش المپیک و تربیت بدنی حکومت در افغانستان بودجه ای را برای بانوان ورزشکار از جمله ورزشکاران افغان در ایران اختصاص دهد زیرا آن ها ظرفیت حضور در تیم های ملی افغانستان را در رشته های مختلف دارند.

 

کلیدواژه