عقرب 02, 1401 12:32 Asia/Kabul
  • \
    \"بیشه شیران\" رژیم اسرائیل را کلافه کرده است

برای بررسی ریشه تحولات و درگیری های که این روزها در کرانه باختری بخصوص جنین و نابلس در جریان است باید به دو تحول مهم در داخل فلسطین اشغالی توجه کرد : یکی رشد جریانات افراطی و دومی رویگردانی رژیم صهیونیستی از پیگیری مذاکرات صلح و طرح تشکیل دو دولت.

حاصل این تحولات ادامه و تشدید فعالیت های توسعه طلبانه این رژیم در کرانه باختری و افزایش تنگناهای جدید بر ساکنان این مناطق بخصوص کسانی که در اطراف شهرک های صهیونیست نشین ساکن هستند.
این تعرضات و تجاوزات باعث واکنش متقابل فلسطینی های ساکن کرانه باختری شد و جوانان فلسطینی را برآن داشت که به تلافی این تعرضات عملیات های خود را به داخل ارضی اشغالی موسوم به اسرائیل بکشانند که حاصل این اقدامات اجرای دست‌کم پنج عملیات در دوره نخست وزیری بنت بود.
در مقابل رژیم صهیونیستی بجای بازنگری در تعرضات خود به اجرای عملیاتی موسوم به موج شکن اقدام کرد و با یورش به کرانه باختری به بازداشت های گسترده دست زد و در این راستا زندان ها را توسعه داد.
الان چند ماه و نزدیک به یک سال از اجرای این عملیات می گذرد اما هیچ نتیجه و دستاورد مشخص برای این رژیم در پی نداشته است اما در مقابل موجب شده است که کرانه باختری که بنابود به مرکزی برای سازش تبدیل شود به مکانی برای مقاومت تبدیل شده است به گونه ای که اکنون اغلب عملیات های ضد صهیونیستی در این مناطق صورت می گیرد.
اکنون‌ کرانه باختری به کانونی برای شکل‌گیری گروه های مقاومت تبدیل شده است که پیش از این خبری از این گروه ها نبود. یکی از این گروه‌ها که آوازه آن به گوش فلسطینی ها رسیده عرین الاسود یا همان بیشه شیران است که اسرائیلی‌ها را به شدت کلافه کرده و برای مقابله با آن ها که عموما از جوانان و نوجوانان بین 15تا 25 سال تشکیل شده از شیوه های تروریستی همچون پهپاد و موتورسیکلت بمب گذاری شده استفاده می کند که از شیوه های مرسوم داعش و دیگر گروه های تکفیری محسوب می شود.
هرچند طی روزهای اخیر سه نفر از اعضای این گروه به شهادت رسیده اند اما نکته در اینجاست که در مراسم رونمایی از این گروه پنج هزار جوان فلسطینی حضور داشتند ضمن آنکه عرین الاسود تنها یکی از گروه های گمنام و ناشناخته جدید در کرانه باختری است و از دیگر گروه های اعلامی می توان به سلواد طوباس و روجیب اشاره کرد و امکان دارد دهها گروه دیگر هم باشد که بنا به مصلحت اعلام موجودیت نکرده و خواسته ناشناخته باقی بماند.
مجموعه این تحولات انتفاضه جدیدی را در اراضی اشغالی بخصوص در کرانه باختری رقم زده که با وجود برخی تشابهات تفاوت های زیادی هم با انتفاضه های قبلی دارد که این مقابله با آن را برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت و دشوار و پیچیده کرده‌است و از این لحاظ تحولات و درگیرهای جدید در کرانه باختری این رژیم را وارد تونل تاریک کرده است.

 

کلیدواژه