حمله تروریستی در هرات
(last modified 1401-08-07T04:25:11+00:00 )
عقرب 07, 1401 08:55 Asia/Kabul
  • حمله تروریستی در غرب افغانستان
    حمله تروریستی در غرب افغانستان

در حمله تروریستی به پرسنل سپاه ۲۰۷ الفاروق طالبان در هرات پنج تن کشته و حدود بیست تن نیز مجروح شدند.

این حمله نوعی قدرت نمایی گروه تروریستی داعش که مسئولیت آنرا بر عهده گرفته است در برابر طالبان محسوب می شود. در سال های اخیر رقابت میان طالبان و گروه تروریستی داعش برای کسب جغرافیا آغاز شد که عمدتا در ولابت ننگرهار که به پاکستان نزدیک است متمرکز بود. اما از سال گذشته که طالبان مجددا به حاکمیت در افغانستان بازگشت حملات داعش ضد طالبان شدت گرفته است  این در حالی است که طالبان با اعلام داعش به عنوان خوارج زمان، هر گونه همکاری با آن را غیر شرعی اعلام کرده است .

این موضع طالبان پس از آن صورت گرفت که گفته می شد برخی افراد جدا شده از طالبان به گروه تروریستی داعش می پیوندند . از این رو طالبان با غیر شرعی خواندن هر گونه ارتباط با داعش راه را بر اعضای خود برای پیوستن احتمالی به داعش مسدود کرد.

محسن پاک ایین کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید: "گروه تروریستی داعش با کمک امریکا در افغانستان ایجاد و تقویت شد. زیرا تنها راه انتقال تروریست ها به این کشور راه هوایی بود که امکان آن نیز تنها در اختیار آمریکا و ناتو بود. بنابراین عامل تداوم بحران های امنیتی در افغانستان آمریکا است."

در یک سالی که از بازگشت مجدد طالبان به قدرت در افغانستان می گذرد، گروه تروریستی داعش چندین عملیات خونین در این کشور انجام داده و هر بار طالبان وعده داده است، با این گروه تروریستی به شدت مقابله نماید. برخی از مقامات طالبان موقعیت گروه تروریستی داعش را رو به تضعیف اعلام کردند. از این رو گروه تروریستی داعش که همچنان از سوی حامیان آن یعنی آمریکا و سایر کشورهای غربی و همچنین برخی کشورهای عربی حمایت می شود، درتلاش برای قدرت نمایی در افغانستان است.

با توجه به اینکه این گروه در سوریه و عراق شکست خورد و مضمحل شد، درصدد است وانمود کند که دارای پایگاه و موقعیت جغرافیایی در افغانستان است و به اصطلاح برای ایجاد خراسان بزرگ در حال جنگ است. محمد راجستانی کارشناس افغان مسایل امنیتی در این باره می گوید :"داعش مساله ای وارداتی در افغانستان است و عمده اعضای ان خارجی هستند که به عنوان مزدور برای اربابانشان کار می کنند .پس از شکست داعش در سوریه و عراق تعداد اعضای ان در افغانستان افزایش یافت."

در هر حال، اگر چه برخی محافل بین المللی براین باورند در ماه های اخیر امنیت نسبی در افغانستان ایجاد شده است، اما به گفته مقامات پیشین افغانستان بیش از بیست گروه تروریستی در افغانستان فعال هستند که گروه تروریستی داعش به نظر می رسد از امکانات بیشتری برای ناامن کردن افغانستان بر خوردارند. اما آنچه که می تواند به تثببت صلح و امنیت در افغانستان کمک کند ایجاد بستر و زمینه لازم برای تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور است.

توجه طالبان به حقوق اجتماعی و شهروندی مردم افغانستان بخصوص زنان و دختران نه تنها می تواند زمینه حمایتهای داخلی از طالبان را فراهم نماید بلکه موجب شناسایی بین المللی آن نیز خواهد شد. پیامد مثبت تقویت روحیه و همکاری ملی در افغانستان بدون تردید موجب تحکیم پایه های صلح و امنیت می شود. در این صورت همه گروههای خشونت طلب و تروریستی به حاشیه رانده خواهند شد و افغانستان خواهد توانست برنامه ها و طرح های خود را برای سازندگی و حل مشکلات مردم اجرایی کند .

کلیدواژه