عقرب 09, 1401 13:17 Asia/Kabul
  • تلخ و شیرین این روزهای لبنان
    تلخ و شیرین این روزهای لبنان

لبنان با ترسیم مرزهای دریایی خود با فلسطین اشغالی که با بهره گیری به موقع از قدرت و توان بازدارندگی حزب‌الله صورت گرفت به یک موفقیت جدید و پیروزی تاریخی دست یافت که زمینه را بهره‌برداری ازمنابع انرژی این کشور در دریای مدیترانه فراهم می‌کند.

لبنان در صورت استفاده بهینه برای همیشه می تواند به بحران اقتصادی این کشور پاسخ دهد و حتی آن را به صادرکننده انرژی تبدیل کندکه شیرینی تحولات جدید این کشور می باشد که در عین حال الگوی جدیدی را به دیگر گروه های مقاومت در فلسطین و یمن ارائه می دهد که آن صیانت از منابع طبیعی این کشورها و جلوگیری از غارت آن توسط دولت های اشغالگر است.

دو عامل‌ وتحول دیگرمیتوانست بر شیرینی توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی بیفزاید و بهره‌برداری سیاسی و اقتصادی ازآن را در جهت حل مشکلات و معضلات لبنان تسریع کند. یکی تشکیل دولت جدید و دوم تعیین رئیس جمهور جدید. نجییب میقاتی برای تشکیل کابینه جدید بیش از 4ماه فرصت داشت و حزب الله چندبار بین میقاتی و میشل عون پادرمیانی کرد تا کابینه جدید تشکیل شود و حتی در مواردی هم به توافق نزدیک شدند اما میقاتی اجرای آن را به بعد از یک سفر خارجی برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس موکول کرد و پس از آن نیز موضوع را دنبال نکرد و برهمین اساس میشل عون در سخنانی تصریح کرد که میقاتی اراده ای برای تشکیل دولت ندارد. البته از چند ماه پیش برخی افراد مطلع و منابع آگاه با رصد رایزنی ها و تحرکات سفیر عربستان در بیروت پیش بینی می کردند که میقاتی تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون زیر بارتشکیل دولت نخواهد رفت تا با در دست گرفتن اختیارات ریاست جمهوری زمینه را برای معرفی نامزد مورد نظر عربستان و همپیمانان آن برای احراز ریاست جمهوری فراهم کنند.

بر همین اساس نشست های که نبیه بری رئیس پارلمان برای تعیین جانشین میشل عون برگزار کرد همگی بدون نتیجه پایان یافت و در اینجانیز مشخص شد همان کسانی مایل به تشکیل دولت میقاتی نبودند با تعیین جانشین عون نیز موافق نیستند و  در عمل سیاست وقت‌ کشی را در پیش گرفتند تا پروژه خود را در پسا عون اجرا کنند.

از این‌رو میشل عون رئیس جمهوری لبنان نیز بعد از نامیدی از تلاش‌های مستمر برای تشکیل کابینه جدید میقاتی در آخرین روز باقی مانده از دوره ریاست جمهوری خود طی نامه ای متن امضا شده استعفای دولت میقاتی را در اختیار پارلمان قرار داد و از این طریق سنگی را جلوی کسانی انداخت که از ماه‌ها پیش با وقت کشی در تشکیل دولت جدید برای پروژه‌های پسا عون برنامه ریزی می کردند و برهمین اساس می‌توان گفت که لبنان در آغاز یک دوره جدیدی از بی ثباتی سیاسی قرار گرفته است که به نظرمی سد رهبری آن را در خارج عربستان و در داخل سمیر جعجع برعهده خواهد داشت.

کلیدواژه