تحریم 10 شخص و 4 نهاد آمریکایی از جانب ایران؛ اقدام متقابل و نمایش عزم تهران برای مقابله با واشنگتن
(last modified Tue, 01 Nov 2022 06:09:48 GMT )
عقرب 10, 1401 10:39 Asia/Kabul
  • تحریم 10 شخص و 4 نهاد آمریکایی از جانب ایران؛ اقدام متقابل و نمایش عزم تهران برای مقابله با واشنگتن
    تحریم 10 شخص و 4 نهاد آمریکایی از جانب ایران؛ اقدام متقابل و نمایش عزم تهران برای مقابله با واشنگتن

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای از تحریم تعدادی از اشخاص و نهادهای آمریکایی خبر داده و ۱۰ فرد و ۴ نهاد آمریکایی را در لیست تحریمی خود قرار داد.

به گزارش رادیو دری، در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اشخاص و نهادهای زیر را به دلایل ارتکاب فعالیت‌های ضد حقوق بشری، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، ترویج خشونت و اغتشاش در ایران، تحریک و تشویق اقدامات تروریستی، مقابله با تلاش‌ها و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و در نهایت افزایش فشار بر ملت ایران که مصداق تروریسم اقتصادی است، تحت تحریم قرار می‌دهد.

در لیست افراد تحریم شده مقاماتی چون؛ مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه (سنتکام)، گریگوری گیلوت، معاون فرمانده سنتکام، اسکات دسورمیکس، فرمانده پایگاه هوایی آمریکا در اربیل عراق، خوآن زاراته، رییس مرکز قدرت مالی و اقتصادی در بنیاد دفاع از دموکراسی ها و موسسه امریکن انترپرایز، مارک والاس، مدیر اجرایی پایگاه اتحاد علیه ایران هسته ای(یوآنی)، والی آدیمو، قائم مقام و معاون اجرایی وزیر خزانه داری آمریکا، الکسی گرینکویک، فرمانده رسته نهم نیروی هوایی آمریکا، آنه نیوبرگر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در حوزه سایبر و فناوریهای نوظهور، آیزاک جانسون، فرماندهی امور مدنی و عملیات روانی ارتش آمریکا و برایان نلسون، معاون اطلاعات مالی و تروریسم خزانه داری آمریکا قرار گرفته اند. همچنین بنیاد اتحاد علیه ایران هسته ای ملقب به (یوآنی)، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)، رسته نهم نیروی هوایی ارتش آمریکا و گارد ملی آمریکا چهار نهادی هستند که در لیست تحریم های وزارت خارجه ایران مشاهده می شوند.

اقدام ایران در تحریم این مقامات و نهادهای آمریکایی در راستای مقابله با مداخله مستقیم آمریکا در امور داخلی ایران  و مشارکت در اعمال تحریم ها علیه مردم ایران ونیز به مثابه مقابله به مثل با رویکرد تحریمی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. آمریکا در پی اغتشاشات اخیر در ایران ضمن صدور بیانیه‌ها و اظهارات مداخله جویانه در چند نوبت اقدام به تحریم اشخاص و نهادهای ایرانی کرد.

آمریکا به عنوان سرکرده بلوک غرب نه فقط با اعمال انواع تحریم ها در قالب کارزار فشار حداکثری از دوره ترامپ رویکرد فقر وآشوب یعنی دامن زدن به ناآرامی های اجتماعی با اعمال فشار های اقتصادی به ایران را دنبال کرده، بلکه هر از چند گاهی که بهانه ای برای مداخله در امور داخلی ایران یافته است مانند ناآرامی آبان 1398 به بهانه گران شدن بنزین و یا ناآرامی های سال 1388به بهانه اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، حداکثر سعی خود برای تشویق و حمایت از آشوبگران و کسانی که دست به اقدامات خشونت آمیز و یا تخریب اموال عمومی می زنند را به کار برده است. بروز اغتشاشات اخیر در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی، بار دیگر موجب شد تا واشنگتن از آن به مثابه فرصتی برای مداخله در امور داخلی ایران و نیز تحریک هر چه بیشتر آشوب ها استفاده نماید. آمریکا تلاش کرد تا با دادن وعده هایی در باره رفع تحریم ها علیه فضای مجازی و اینترنت و نیز موضع گیری های مداخله جویانه به زعم خود به این اغتشاشات دامن بزند. نکته شگفت انگیز اینکه ایالات متحده که بیش از چهل سال است که ایران را مورد تحریم قرار داده و از دوره ترامپ در چارچوب کارزار فشار حداکثری شدیدترین و ظالمانه ترین تحریم ها را علیه مردم ایران به مورد اجرا  گذاشته اکنون مدعی دلسوزی برای ایرانیان شده و از کاهش برخی تحریم ها سخن گفته، مساله ای که حتی مورد تمسخر کارشناسان آمریکایی قرار گرفته است. «گلن گرینوالد» نویسنده و روزنامه‌نگار مطرح آمریکایی می گوید: «هر کسی با عقل سلیم که ذره‌ای بیانیه های واشنگتن مبنی بر نگرانی یا خشم از سرکوب یا دفاع از حقوق سیاسی مردم در سایر کشورها را جدی می‌گیرد، در بهترین حالت به‌طرز باورنکردنی ساده‌لوح است».

اکنون ایران با اقدام متقابل در مقابل آمریکا نشان داده که نه فقط مرعوب تهدیدات و اقدامات براندازانه واشنگتن نشده بلکه در ابتکار عملی مثال زدنی آن دسته از مقامات و نهادهای آمریکایی را در در اقدام علیه ایران مستقیما مشارکت دارند مورد تحریم قرار داده و بدین ترتیب عزم جدی خود برای مقابله همه جانبه با سیاست ها واقدامات استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا را به منصه ظهور رسانده است.

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه اغتشاشات اخیر

کلیدواژه