عقرب 12, 1401 19:38 Asia/Kabul
  • ستایش عبدالله عبدالله از حمایت های ایران از افغانستان
    ستایش عبدالله عبدالله از حمایت های ایران از افغانستان

رئیس پشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از حمایت های دولت و ملت ایران از افغانستان بویژه مهاجران این کشور قدردانی کرد.

به گزارش رادیو دری، عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در دیدار با سفیر ایران درکابل ضمن قدر دانی از کمک های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان و پذیرائی ایران از میلونها پناهجوی افغان،گفت: مردم ما همیشه قدردان کمکهای ایران هستند.

بهادرامینیان سفیر ایران در افغانستان هم در این دیدار با اشاره با روابط دیرینه و تاریخی میان دو کشور گفت که ایران مانند گذشته درکنارمردم افغانستان قراردارد ودرحد توان به مردم افغانستان کمک می‌کند. 

دیدارعبدالله با سفیر ایران در کابل در چارچوب  سیاست تهران برای حفظ ارتباط و گفتگو با اقوام مختلف درافغانستان با هدف کمک به برقراری ثبات و ارامش در این کشور و بستر سازی برای تشکیل دولت فراگیر با هدف تقویت انسجام داخلی در افغانستان است.

از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان در اگوست 2021 تاکنون،ایران همواره در سیاست خود در قبال آن کشور ،بر لزوم تشکیل دولت فراگیربا مشارکت همه اقوام و گروه های سیاسی تاکید کرده است.

ایران علاوه برآنکه در بخش سیاسی،تشکیل دولت فراگیر درافغانستان را بخشی از راه حل برقراری ثبات در این کشور می داند ،در بیش از یکسال گذشته و در دوره حاکمیت دوباره طالبان نیز همانند گذشته ،کمک های گسترده ای را برای مردم ولایات مختلف افغانستان ارسال کرده است.

افغانستان دربیش از یکسال گذشته به دلایل مختلف از جمله بلوکه شدن دارایی های بانک مرکزی این کشور در خارج توسط آمریکا ،کاهش شدید ارزش پول ملی و کمک های مالی و غیر مالی جامعه جهانی و همچنین افزایش بی سابقه تورم ،با مشکلات گسترده ای روبرو شده است.         

برهمین اساس است که بارها نهادهای مالی بین المللی درباره بروز قحطی گسترده برای میلیون ها نفر از مردم افغانستان هشدار داده و خواستار توجه جامعه جهانی به اوضاع حساس این کشور شده اند.

 با وجود قطع یا کاهش شدید کمک های بین المللی به افغانستان به بهانه قدرت گرفتن طالبان درافغانستان ،اما ایران همانند چند دهه گذشته کمک های خود به مردم این کشور را که سالیان متمادی در گیر جنگ داخلی یا اشغال خارجی بوده اند،ادامه داده است.

برغم به قدرت رسیدن حاکمیت های گوناگون در افغانستان در چند دهه گذشته،اما ایران همواره در کنار مردم آن کشور بوده و از آنان حمایت کرده است.ارسال کمک های بشر دوستانه برای افغانستان شامل مواد غذایی ،دارویی وبهدشتی در سال های اخیر و به خصوص در دوره همه گیری کرونا موجب شده تا مردم این کشور، سیاست  های ایران را مورد ستایش قرار دهند.

البته نوع رفتار انساندوستانه ایران در قبال مردم ستمدیده افغانستان و مهاجرین این کشور موجب شده تا علاوه بر مردم افغانستان،نهادهای منطقه ای و بین المللی نیز سیاست های تهران در قبال افغانستان را مورد تحسین قرار دهند.

کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در گزارشی از وضعیت پناهجویان افغان در جهان، از تلاش ها و اقدامات جمهوری اسلامی در میزبانی از حدود ۳.۶ میلیون پناهجوی افغان قدردانی و ایران را کشوری الگو برای میزبانی از پناهجویان معرفی کرده است.

     

کلیدواژه