عقرب 15, 1401 19:22 Asia/Kabul
  • پایان کار حکومت موقت طالبان در آینده نزدیک
    پایان کار حکومت موقت طالبان در آینده نزدیک

سخنگوی حکومت موقت طالبان از پایان کار این دولت در آینده نزدیک خبر داد .

 «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت موقت طالبان در کابل گفت: تلاش‌هایی در جریان است تا شرایط جدید در افغانستان ایجاد شود و دولت موقت نیز پایان یابد.سخنگوی دولت موقت طالبان، جزئیات بیشتری درباره پایان دولت موقت در افغانستان ارائه نکرد.

ذبیح الله مجاهد پیش از این گفته بود، تشکیل دولت عادی و رسمی به زمان نیاز دارد و تا ثبات بیشتر، تهیه قانون اساسی و ایجاد شوراها به تأخیر خواهد افتاد.

سخنگوی حکومت موقت طالبان همچنین گفته بود، تشکیل کابینه رسمی وقت نیاز دارد، قانون اساسی تهیه نشده، شورا تشکیل نشده است، افغان‌هایی که خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز هنوز بازنگشته‌اند، اینها ارکان نظام جدید افغانستان هستند.

اظهارات سخنگوی حکومت موقت طالبان درباره نزدیک بودن پایان عمر حکومت موقت در افغانستان و ورود به دوره جدیدی از حکمرانی در این کشور بدلیل آنکه هنوز مدل مورد نظر طالبان برای آینده حکومت این کشور پس از خاتمه فعالیت دولت موقت طالبان مشخص نیست، برای افکار عمومی و گروه های سیاسی در افغانستان مسئله ای پر ابهام  است.  

البته تلقی کنونی درافغانستان ودرجامعه جهانی ازخاتمه فعالیت دولت موقت طالبان و دوره پس از ان با برداشتی که این گروه دارد ،متفاوت است.

از نظر جامعه جهانی،مردم وگروه های سیاسی در افغانستان با پایان یافتن عمر حکومت موقت طالبان باید زمینه برای تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام  و سلایق گوناگون سیاسی در این کشور فراهم شود و دولت جدید بتواند  به معنای واقعی همه احاد مردم افغانستان را نمایندگی کند.

علاوه بر این در یک سطح بالاتر،انتظار در داخل و خارج افغانستان آنست که برغم دیدگاه طالبان برای داشتن موقعیت برتر در آینده سیاسی این کشور،اما نظام انتخابات ،اصل جمهوریت و احترام به نقش اساسی مردم در حکومت حفظ و محترم شمرده شود.

برخلاف این دیدگاه اما حکومت طالبان،دستکم بر اساس آنچه در بیش از یکسالگی حکومت مجدد این گروه در افغانستان مشاهده شده است ، طالبان تمایلی ندارد تا قانون اساسی فعلی این کشور که در آن نظام انتخاباتی،جمهوریت ومراجعه به ارای مردم  مورد توجه و الزام قرار گرفته است،اجرایی شود.

بر همین اساس که به تازگی حکومت موقت طالبان از تلاش برای تدوین قانون اساسی جدید افغانستان و جایگزینی ان با قانون اساسی فعلی این کشور خبر داده بود.  

بر اساس برآیند حاصل از موضعگیری های مقامات مختلف طالبان ،این گروه قصد دارد تا "امارت اسلامی" را به عنوان مدل مورد نظر خود برای آینده سیاسی افغانستان پیاده سازی کند که این مسئله در تقابل با موضوعات کلیدی همچون انتخابات،جمهوریت و مراجعه به ارای عمومی  قرار دارد که در صدر حاکمیت آن یک فرد به عنوان " امیر" حاکم افغانستان خواهد بود که دیگران باید از وی تبعیت کنند.    

 در چنین شرایطی است که این پرسش  در داخل و خارج افغانستان به طور جدی مطرح است که گروه طالبان پس از خاتمه دولت موقت ،این کشور را به چه سمتی هدایت خواهد کرد؟آیا زمینه برای مشارکت همه اقوام برای تشکیل دولت فراگیر فراهم می شود یا افغانستان به سمت تعمیق تفکر امارت اسلامی با سازوکار جدید اجرایی آن پیش خواهد رفت؟

پاسخ این پرسش ها نیازمند سپری شدن زمان است که رفتار و نحوه برخورد طالبان در تنظیم مدل حکومت آینده  و قانون اساسی جدید افغانستان،می تواند در برخورد انقباضی و انبساطی جامعه جهانی با این گروه بسیار تعیین کننده باشد.                            

 

کلیدواژه