عقرب 18, 1401 17:32 Asia/Kabul
  • اعلام آمادگی ایران برای نقش‌ آفرینی در پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
    اعلام آمادگی ایران برای نقش‌ آفرینی در پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین

«نیکلای پاتروشف » دبیر شورای امنیت ملی روسیه که به تهران سفر کرده است، روز چهارشنبه با«علی شمخانی »دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار شمخانی تاکید کرد: ایران از هرگونه ابتکاری برای آتش بس و صلح بین روسیه و اوکراین از طریق گفت‌وگو، حمایت کرده و آماده نقش آفرینی برای پایان جنگ است."وی هم چنین با اشاره به شرایط منطقه ای و جهانی راه برون رفت از بحران ها و چالش های موجود را گفت‌وگو و همکاری های منطقه ای و بین المللی دانست.

دبیر شورای امنیت ملی  روسیه  نیز درمورد بحران اوکراین گفت : امپراطوری رسانه ای غرب از ابتدا با وارونه نمایی حقایق، تلاش گسترده ای را برای ایجاد انحراف در افکار عمومی جهانی نسبت به چگونگی آغاز بحران اوکراین و واقعیت های میدانی آن در دستور کار خود قرار داده است. 

اعلام آمادگی ایران برای نقش آفرینی به منظور پایان جنگ روسیه و اوکراین با توجه به موضع اصولی تهران در این زمینه صورت گرفته است. مقامات ارشد ایران به ویژه حسن امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه بارها بر آمادگی تهران برای ایفای نقش میانجی گر بین مسکو و کی یف به منظور رسیدن دو  طرف به توافقی برای خاتمه دادن به جنگ اوکراین که تاکنون خسارات مادی وانسانی بسیاری بر جای نهاده است تاکید کرده اند. موضع جمهوری اسلامی ایران در باره جنگ  اوکراین ، توقف آن و بازگشت طرفین به مذاکره است.

ایران از آغاز جنگ اوکراین بر لزوم دستیابی روسیه و اوکراین به راه حلی سیاسی برای حل و فصل اختلافات و گفت و گو در این زمینه تاکید کرده است. البته تهران گام های عملی نیز در این عرصه برداشته است. در این راستا حسین امیرعبداللهیان در 9 شهریور (31 اوت) راهی مسکو پایتخت روسیه شد تا درباره جنگ اوکراین و میانجیگری تهران با مقامات روس از جمله سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور دیدار کند. امیرعبداللهیان درخصوص اهدافش از سفر به روسیه اظهار کرده بود که هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به‌عمل‌‌آمده از جمهوری اسلامی ایران است. برخی طرف‌های غربی خواهان نقش‌آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند.

این مسئله یک امتیاز دیپلماتیک برای ایران و نشانه  اهمیت تهران در سطح بین المللی است. پیش از آن محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران از درخواست یکی از روسای ارشد اروپای غربی برای میانجی‌گری سیدابراهیم رئیسی در جنگ روسیه و اوکراین خبر داده بود.وی در توئیتی با اعلام این موضوع، از ارسال «یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم» از تهران به مسکو خبر داد.در پی انتشار این توییت، مشخص شد که مقام ارشد اروپایی که خواستار میانجی‌گری رییس جمهور ایران شده است، امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه است.

«حسن بهشتی پور» کارشناس بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اثرگذاری میانجیگری ایران بین روسیه و اوکراین وجود دارد یا خیر، گفت: برای شکل‌گیری هر توافق، باید دو طرف جنگ میانجی را قبول داشته باشند، ...شرایط حاضر شانس بسیار کمی را در این زمینه نشان می‌دهد، اما اگر این اتفاق رخ دهد، اتفاق خوبی برای ایران است زیرا هر کشوری بتواند به صلح و امنیت دنیا کمک کند، در سطح بین‌المللی وجهه خوبی پیدا می‌کند.

به رغم حسن نیت ایران و تلاش هایش برای پایان دادن به جنگ اوکراین ، غربی ها به همراه دولت غرب گرای کی یف کارزاری تبلیغاتی علیه تهران به راه انداخته و مدعی تحویل شمار زیادی پهپاد از جانب ایران به روسیه شدند و کی یف نیز در اقدامی غیر دوستانه خواهان خروج سفیر ایران از اوکراین و کاهش شمار کارکنان سفارت ایران شد.در حالی که وزیر امور خارجه ایران در آخرین موضع گیری خود اعلام کردکه تعداد معدودی پهپاد ایرانی به روسیه به قبل از آغاز جنگ اوکراین تحویل شده بود.وی به این ترتیب هر گونه مداخله ایران در جنگ اوکراین به نفع روسیه را رد کرد. امیر عبداللهیان گفت که به‌رغم توافق تهران و کی‌یف برای بررسی این موضوع توسط کارشناسان دو طرف، کشورهای غربی از جمله آمریکا و آلمان در این زمینه کارشکنی می‌کنند.

کلیدواژه