عقرب 19, 1401 19:31 Asia/Kabul
  • واکنش طالبان به بازداشت صدها مهاجر افغان در پاکستان
    واکنش طالبان به بازداشت صدها مهاجر افغان در پاکستان

وزارت امور خارجه دولت طالبان در خصوص بازداشت صدها مهاجر افغان در پاکستان اعتراض کرد .

نیروهای امنیتی و پلیس پاکستان درهفته‌های اخیر حدود یک هزار مهاجر افغان را که گفته می‌شود 40 درصد آنان دارای اسناد قانونی هستند، بازداشت کرده‌ اند .

"عبدالقهار بلخی" ، سخنگوی وزارت خارجه دولت طالبان از دولت پاکستان خواست پلیس این کشور با مهاجران  افغان برخورد درستی داشته باشد .

بلخی با ابراز تأسف از برخورد نامناسب با مهاجران افغان در پاکستان افزود ، تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مشکلات این مهاجران تا کنون،  بی‌نتیجه بوده است.

بد رفتاری پلیس و نیروهای امنیتی پاکستان با مهاجران افغان در سال های اخیر یکی از موارد اعتراضی افغانستان به دولت پاکستان بوده است.

با روی کار آمدن دوباره  طالبان درافغانستان در اگوست 2021 و افزایش ناامنی ها و فقدان چشم انداز روشن ازآینده این کشور،روند مهاجرت از افغانستان به کشورهای همسایه از جمله پاکستان و ایران افزایش چشمگیری پیدا کرد.

این در حالی است که در چند دهه گذشته ، به دلیل وجود جنگ داخلی و اشغال خارجی افغانستان، مسئله مهاجرت مردم این کشور به دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه ،همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز برای کشورهای میزبان مهاجرین  افغان بوده است.

در بیش از یکسال گذشته و با حاکمیت طالبان، با شروع دوره تازه ای از مهاجرت ها از افغانستان به کشورهای همسایه،مجددا چالش های مربوط به موضوع مهاجرین افزایش پبدا کرد.

گزارش های منتشر شده درباره برخورد نامناسب نیروهای پلیس پاکستان و حتی بازداشت شماری از آنان ،موجب شده تا دولت طالبان در این خصوص واکنش نشان دهد و خواستار تصحیح نحوه برخورد نیروهای امنیتی پاکستان با مهاجرین افغان شده است.

 در حال حاضر حدود سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می کند،اما بیشتر مهاجرین افغان  ثبت نام نشده اند وفاقد کارت  مهاجرت هستند.این مسئله موجب شده تا مهاجرین ثبت نام نشده افغان در پاکستان از خدمات اولیه بی بهره باشند و حتی بیشتر از دیگران در معرض خشونت ها قرار بگیرند.              

با افزایش سیل مهاجرین افغان به پاکستان،دولت سابق پاکستان به رهبری عمران خان اعلام کرد که اقتصاد این کشور تحمل موج دیگری از مهاجران افغان ندارد.

مهاجران افغان  در گفتگو با رسانه ها اعلام کرده اند دولت پاکستان هیچ برنامه ای برای حمایت از پناهجویان جدید ندارد و بسیاری از انان به نیازهای اولیه از جمله غذا و سرپناه لازم دسترسی کافی ندارند.

این گمانه مطرح است که خشونت پلیس و نیروهای امنیتی پاکستان علیه پناهجویان افغان با هدف وادار کردن آنان به بازگشت به افغانستان انجام می شود تا از این طریق مشکلات مضاعف  اقتصادی ناشی از حضور پناهجویان برای اقتصاد پاکستان کاهش پیدا کند.

این درحالی است که برای پناهجویان افغان محرز است که بازگشت به افغانستان، نمی تواند چاره ای برای خروج  آنان از چالش ها و مشکلات مهاجرت باشد و به همین دلیل است که پناهجویان افغان حاضر نیستند به هیچ وجه در شرایط کنونی به کشورشان بازگردند.

به خصوص انکه در حال حاضر گزارش های نهادهای بشر دوستانه نشان می دهد که میلیون ها نفر از مردم افغانستان به غذای مورد نیاز خود دسترسی ندارند و این کشور در معرض بحران انسانی قرار دارد.          

کلیدواژه