طالبان اگر به مصوبات سازمان ملل عمل کند می تواند چشم انداز روشنی پیش روی خود داشته باشد
(last modified 1401-08-21T16:23:33+00:00 )
عقرب 21, 1401 20:53 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی امور افغانستان گفت: طالبان باید به سمت ایجاد یک حکومت فراگیر حرکتت کند و در عمل به مصوبات سازمان ملل احترام بگذارد تا چشم انداز روشنی پیش روی خود داشته باشد.

رضا واعظی کارشناس ایرانی در امور افغانستان در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد افغانستان گفت: قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل هر چند الزام آور نیست اما بر خلاف مصوبات شورای امنیت که فقط چند قدرت بزرگ حق تصمیم گیری دارند، مصوبات مجمع بیانگر نظرات دولت های مختلف و افکار عمومی جهان است و از ملت های مختلف نمایندگی می کند.

وی تصریح کرد: قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد افغانستان و درخواست های که از طالبان کرده است نوعی مطالبه جهانی در خصوص افغانستان تلقی می شود و برای همه قابل توجه و احترام است و اگر طالبان می خواهد در افغانستان به رسمیت شناخته شود باید به درخواست های کشورهای عضو این مجمع توجه داشته باشد.

این کارشناس امور  افغانستان تاکید کرد: باید جهان عملکرد طالبان را بپذیرد و اگر این گروه به مصوبات و قطعنامه های سازمان ملل عمل کند می تواند چشم انداز روشنی پیش روی خود داشته باشد.

واعظی یادآور شد: طالبان نمی توانند فقط با شعار بگویند که ما به قوانین بین المللی احترام می گذاریم، باید در عمل به سمت به رسمیت شناسی حرکت کنند و حقوق همه اقوام و مذاهب را در نظر بگیرند چون افغانستان مجموعه ای از اقوام و مذاهب مختلف است و یک گروه خاص نمی تواند به تنهایی در افغانستان حکومت کند و تنها گزینه ممکن به رسمیت شناختن حقوق همه مردم افغانستان است و این در عمل باید قابل مشاهده باشد.

وی در ادامه بیان داشت: طالبان احساس می کنند که جامعه جهانی در قبال افغانستان بی تفاوت است و لذا تلاش می کنند تا سیاست های خاص خود را در افغانستان پیاده کنند ولی این چشم انداز روشنی برای طالبان نخواهد داشت و طالبان اگر می خواهند که جهان آن ها را به رسمیت بشناسد باید به سمت یک حکومت فراگیر حرکت کنند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای که به تازگی تصویب کرده است گفته که حکومت گروه طالبان در افغانستان در صورت عدم رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و تشکیل دولت فراگیر به رسمیت شناخته نخواهد شد.

این اولین قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور در 15 آگست 2021 میلادی است.

سازمان ملل متحد در این قطعنامه همچنین از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان و تداوم خشونت در این کشور، ابراز نگرانی کرده است.

قطعنامه سازمان ملل در مورد افغانستان در حالی منتشر شد که نماینده چین در سازمان ملل از جامعه جهانی خواست تا ضمن تشویق دولت موقت طالبان برای ایجاد یک ساختار گسترده و فراگیر، از افغانستان به طور قاطعانه حمایت کنند.

کلیدواژه