قوس 05, 1401 15:15 Asia/Kabul
  • پیروزی بزرگ در قطر با هویت و غیرت ایرانی
    پیروزی بزرگ در قطر با هویت و غیرت ایرانی

 تیم ملی فوتبال ایران با عبور از نبرد سهمگین رسانه‌ای دشمنان و در پرتو هویت ملی موفق شد در یک بازی بی‌نقص و برتر با دو گل تیم ملی ولز را شکست دهد.

سرمربی ولز بعد از بازی اذعان کرد تیم ایران مستحق پیروزی بود. گرت بیل، ستاره ولزی نیز گفت له شدیم. پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان در مقابل تیم ملی ولز در گروه دوم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نکته های مهمی را در درون خود داشت.

جدا کردن ورزش از سیاست در روزهای گذشته

نکته اول این است که ملی پوشان با جدا کردن سیاست از ورزش و عبور از موضوعات آزاردهنده و جنگ روانی دشمن موفق شدند گام بزرگی برای پیروزی در بازی با قطر بردارند. اگرچه تیم ملی انگلیس از تیم‌های قدرتمند اروپایی و از شانس‌های قهرمانی در قطر است، اما تیم ملی ایران پیش از شکست در مقابل انگلیس، در مقابل فشارهای روانی سیاسی شکست خورده بود و موفق نشد بازی شایسته‌ای از خود نشان دهد و این موضوع پیش از بازی دوم حل شد به نحوی که ملی‌پوشان در مقابل سوالهای جهت‌دار سیاسی خبرنگاران خارجی، پاسخهای قاطعی دادند‌.

 نقش مهم کارلوس کی‌روش در شکست جنگ روانی

در پیروزی تیم ملی فوتبال بدون شک مدیریت و تجربه کارلوس کی‌روش نقش اول را داشت. کی‌روش پس از شکست سنگین مقابل انگلیس با تیمی مواجه بود که باید به لحاظ روحی این تیم را احیا می کرد. وی با آگاهی از این موضوع، این کار را در همان نخستین دقایق پس از شکست در مقابل انگلیس انجام داد و با جمع کردن بازیکنان به آنها یادآوری کرد که جام جهانی برای آنها از بازی با ولز شروع می‌شود. از سوی دیگر کارلوس کی روش به خوبی می دانست که برای پیروزی مقابل ولز باید بازیکنان تیم ملی را از فشارهای رسانه‌ای و همچنین از حواشی سیاسی به دور نگه دارد. بنابراین کی‌روش تلاش کرد پاسخ قاطعی بار به رسانه‌های معاند در نشستهای قبل از بازی بدهد. بر همین اساس زمانی که خبرنگاران در نشست‌های خبری سوالات سیاسی جهت دار پرسیدند تا افکار بازیکنان و سرمربی تیم ملی را به هم بریزند با پاسخ قاطع کی‌روش مواجه شده و سرمربی تیم ملی از آنها درباره نقش آمریکا و انگلیس در افغانستان و عراق پرسید تا به نوعی نشان دهد که دست آنها را خوانده و در دام آنها گرفتار نخواهد شد. 

خواندن سرود ملی و دور شدن از حاشیه ها

در کنار کی‌روش، بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان نیز رفتار حرفه‌ای از خود نشان دادند. آنها نیز از یک سو پیش از بازی در نشست‌های خبری تلاش کردند سیاست را از ورزش جدا کنند و این بار پاسخ محکم تری به رسانه های معاند دادند و از سوی دیگر در آغاز بازی نیز با خواندن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نشان دادند که با کنار گذاشتن حواشی، عزمی جدی برای پیروزی در مقابل ولز و باقی ماندن در جام جهانی و همچنین برای دفاع از غیرت و هویت ملی ایران و ایرانی دارند. بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان به این موضوع پی بردند که لازمه پیروزی در میادین بزرگ داشتن اتحاد و انسجام ملی و دور شدن از حاشیه‌ها است. بنابراین سعی کردند که در بازی روز گذشته اتحاد و انسجام ملی خود را حفظ کنند و در مقابل بازی رسانه‌ای نخ‌نما شده و هدفمند دشمنان قرار نگیرند.

عصبانیت دشمنان از اتحاد و انسجام ملی و پیروزی بزرگ ملی‌پوشان 

واکنشی که ایران اینترنشنال پس از پیروزی تیم ملی فوتبال در مقابل ولز از خود نشان داد مشخص کرد که این رسانه‌ها و دشمنان و معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران از اتحاد و انسجام ملی و از غیرت ملی بازیکنان کشورمان عصبانی هستند. این عصبانیت بیانگر شکست دشمنان در دوقطبی سازی هویتی بازیکنان (ملی/ اسلامی) و همچنین شکست آنها در پروژه ایجاد شکاف میان مردم و تیم ملی بود. 

بازی با آمریکا را سیاسی نکنیم

نکته دیگر اینکه؛ همانگونه که پیروزی برابر ولز با غلبه ورزش بر سیاست به دست آمده، سیاسی کردن بازی با آمریکا هم می تواند یک اشتباه بزرگ باشد. اگرچه دشمنی آمریکا با ملت و نظام سیاسی ایران بر کسی پوشیده نیست، اما مسابقه فوتبال ایران و آمریکا تنها یک مسابقه ورزشی است، موضوعی که سرمربی تیم ملی آمریکا هم پس از تساوی با انگلیس به آن اشاره کرد و گفت ما به سیاست کاری نداریم. پیروزی مقابل آمریکا و تاریخ سازی با صعود به مرحله بعدی در سایه غیرت ملی و احترام گذاشتن به هویت ملی، دور از دسترس نیست.

یک ملت در انتظار پیروزی بزرگ دیگری در جام جهانی قطر است و برای ملی‌پوشان شان دعا می‌کنند. رهبر معظم انقلاب امروز در دیدار بسیجیان در واکنش به برتری تیم ملی ایران برابر ولز عنوان کردند: بچه‌های تیم ملی چشم ملت را روشن کردند، چشمشان روشن باشد.

کلیدواژه