قوس 06, 1401 14:13 Asia/Kabul
  • انتقاد عفو بین‌الملل از نقض حقوق زنان در افغانستان
    انتقاد عفو بین‌الملل از نقض حقوق زنان در افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل از ادامه نقض حقوق زنان در افغانستان انتقاد کرد.

این سازمان به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت ضد زنان اعلام کرد، از زمان به قدرت رسیدن طالبان درافغانستان از اوت سال 2021 ، حقوق زنان در این کشور به طور مداوم نقض شده‌است.

25  نوامبر به نام روز جهانی عدم خشونت علیه زنان نام گذاری شده است. شعار امسال این روز "متحد شوید، فعالیت برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران" است.

پیش از این نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز اعلام کرده بود، این کشور به یکی از بدترین کشورها درخصوص نقض حقوق زنان تبدیل شده‌است.

اگر چه از دیدگاه طالبان در غرب نیز نقض حقوق زنان بیشتر از شرق است اما انچه بیشتر مورد توجه محافل داخلی در افغانستان نیز قرار دارد این است که طالبان حداقل های حقوق زنان را نیز در این کشور رعایت نمی کند.

بنابراین پرداختن به مساله حقوق زنان در داخل افغانستان نه تنها سیاسی نیست بلکه مساله ای مهم مربوط به حقوق اولیه شهروندی قشر بزرگی از جامعه افغانستان‌ است. بنابرابن طالبان که در ابتدا قول هایی در مورد تعدیل سیاست هایش در مورد حقوق زنان از جمله در مورد تحصیل انان داده بود نه تتها به آن عمل نمی کند بلکه بهانه لازم رابه منابع غربی برای انتقاد از عملکردش در مورد حقوق شهروندی زنان می دهد .

سید حسین حسینی کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید: "سخت گیری هایی که طالبان در مورد حقوق شهروندی زنان می کند نه تنها در هیچ کشور اسلامی دیده نمی شود بلکه در آموزه های اسلام نیز دیده نمی شود و اسلام حقوق زنان را بسیار دقیق مشخص کرده که جز حقوق مترقی زنان است اما طالبان با بد عمل کردن چهره بدی نیز از اسلام ارایه می دهد".

واقعیت این است که محافل غربی در سالهای اخیر از حقوق بشر و بخصوص حقوق زنان به عنوان چماق و بهانه ای ضد کشورهای مستقل استفاده می کند و سعی می کند خود را مدافع حقوق بشر نشان دهد این در حالی است که رفتار دول غربی در نقض حقوق زنان بسیار اشکار است با این حال برخی محافل که مدعی اجرای شریعت اسلامی را دارند به گوته بد عمل می کنند که افکار عمومی خودشان نیز از اجرای سیاستهای محدود کنتده انتقاد دارند.

از اینرو محافل مختلف داخلی در افغانستان هم از طالبان می خواهند که سخت گیری های بی مورد در مورد حقوق زنان را کنار بگذارند  چرا که زنان حدود نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و افغانستان در بخشهای مختلف به حضور زنان از جمله در بیمارستانها و مراکز اموزشی نیاز دارد که طالبان نیز بارها بر ان صحه گذاشته است.

رویی صفت کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید: "مردم افغانستان مسلمان هستند و همواره در راستای قوانین اسلام و سنت خود عمل کرده اند و هیچگاه خارج از آن رفتار نکرده اند که اکنون مستحق این سخت گیری های طالبان باشند کما اینکه برخی اخبار از تحصیل دختران مقامات طالبان در قطر و پاکستان حکایت دارد که تناقض در رفتار این گروه در مورد حقوق زنان تلقی می شود".

در هر حال انگونه که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامش به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان تاکید کرده است، تلاش ها برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران امروزه یکی از آرمانهای زنان در هر نقطه ای از جهان است و قوانین اسلام هم به عنوان یکی از پیشرفته ترین قوانین در این خصوص همواره مورد تایید زنان بوده است.

بنابراین طالبان که به شدت به دنبال جلب نظر بین المللی برای شناسایی است نباید به گونه رفتار کند که این حق را از خود سلب نماید و مردم را در گرفتاری و مشکلات بیشتر نگه دارند، زیرا بسیاری از مشکلات افغانستان منوط به شناسایی حاکمیت طالبان از سوی محافل جهانی است.

انتقاد عفو بین‌الملل از نقض حقوق زنان در افغانستان

کلیدواژه