قوس 07, 1401 11:58 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: در بحث حقوق متقابل حکومت و ملت، ملت افغانستان حق حکومت فعلی را ادا کرده اما حکومت تا کنون به حقوق ملت توجه چندانی نشان نداده است.

محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری گفت: هر حاکمیت و ملتی حقوق متقابلی نسبت به هم دارند؛ حق حکومت بر ملت اطاعت است، ملت افغانستان تا به حال از حکومت اطاعت کرده و بر اساس خواست آن از بسیاری حقوق اولیه خود هم گذشته اما این حکومت تا کنون توجه چندانی به حقوق ملت نکرده است.

وی تصریح کرد: اولین حقی که ملت بر حکومت دارد تامین امنیت است که شامل امنیت جانی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر عرصه ها می شود اما از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان تاکنون شاهد فجیع ترین جنایات در افغانستان بوده ایم و توجیهات حکومت در این زمینه هم قابل قبول نیست.

این کارشناس افغان با اشاره به عملیات نیروهای طالبان در ولایت دایکندی که به کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم منجر شد عنوان کرد: این عملیات از نشانه های بارز نبود احساس مسوولیت در حاکمیت فعلی در افغانستان است، عملیاتی که به این شکل انجام می شود نشان دهنده آن است که گویا حاکمیت به نحوی به دنبال پاکسازی قومی یا زهر چشم گرفتن از مردم است و به بهانه مبارزه با ترورست ها جان مردم را می گیرد که در جریان چنین عملیاتی خانه های مردم هم به آتش کشیده می شود و دارایی های آن ها از بین می رود، پس اقداماتی که صورت گرفته سبب نارضایتی مردم است و خود حکومت به نوعی در مظان اتهام قرار دارد.

مختاری یاد آور شد: بسیاری از حکومت هایی که از طریق قوه قهریه مسلط شده اند برای توجیه عملکردشان از بعضی واژه های دینی و اسلامی استفاده کرده اند و اگر مردم در مواردی اعتراض کنند چنین وانمود می کنند که در برابر حکومت مشروع اقدام کرده اند و آنان را شایسته مجازات شدید می دانند. استفاده ابزاری از واژگان دینی شیوه بسیاری از حاکمان بوده که امروز هم حاکمان فعلی در افغانستان از آن استفاده می کند.

به گفته این کارشناس سایسی حکومت فعلی افغانستان برخی مردم را باغی یا کسانی که در برابر حکومت قد علم کرده اند قلمداد می کند که قابل قبول نیست. از زمانی که این حکومت حاکم شده بیشترین ضربه را شیعیان افغانستان متحمل شده اند، اگر عملیات و انفجاری صورت گرفته بیشتر شیعیان آسیب دیده اند. حتی یک وزیر شیعه در کابینه طالبان وجود ندارد، یک والی یا فرمانده پلیس شیعه وجود ندارد در حالیکه شیعیان از نظر علم و تحصیل در بین دیگر اقوام افغانستان از رتبه بالایی برخوردارند.

وی اظهار کرد: اکنون بسیاری از کسانی که در راس وزارتخانه ها قرار گرفته اند از سواد لازم برخوردار نیستند، والی ها بی سوادند و فرماندهان پلیس از آموزش های ابتدایی کلاسیک بی بهره هستند.

مختاری در مورد کمیته مطالبات حقوق شیعیان و برخی فعالیت های آن هم گفت: این کمیته یک نهاد نمادین است، مردم شیعه و هزاره از طریق این کمیته یا نهادهای دیگری تلاش خود را می کنند اما بیشترین کاری که تاکنون انجام شده نشست با برخی معاونان وزارتخانه ها یا معاون رئیس الوزرا و بیان درد دل ها و خواسته ها بوده، آن ها هم صحبت ها را گوش کرده اند اما در عمل به حقوق شیعیان توجهی نشده در حالیکه بی توجهی زیاد دیده شده است.

این کارشناس افغان بیان داشت که در دایکندی، غزنی، سرپل و بسیاری مکان های دیگر و حتی کابل کار عمده ای نشده و از این مردم دلجویی نشده، برای تامین امنیت آنان در مساجد، تکایا و مراکز فرهنگی اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و امکانات لازم در اختیار آن ها قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: حتی امکاناتی که دولت قبلی برای تامین امنیت جانی نمازگزاران و شرکت کنندگان در مراسم مذهبی داده بود از آن ها گرفته شده است. شیعیان در بسیاری از مناطق اکنون خلع سلاح هستند در حالکیه که در معرض تهاجم گروه های تکفیری قرار دارند که حکومت فعلی باید فکر اساسی برای تامین حقوق آنان داشته باشد.     

گفتنی است: ساکنان محلی در ولایت دایکندی گفته اند روز پنج شنبه حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای طالبان به خاطر یک خصومت شخصی و احتمالاً یک قضیه جنایی، به منطقه سیوک نیلی در مرکز ولایت دایکندی حمله کرده ۹ تن شامل نوجوانان را به قتل رسانده، دو مرد و یک زن را زخمی کرده و شش تن را بازداشت کردند و همه کشته شدگان اعضای دو خانواده بوده‌اند.

عبدالنافع تکور سخن‌گوی وزارت داخله طالبان هم روز شنبه در بیانیه‌ای حمله افراد مسلح به نیروهای طالبان در روستای سیوک شیبر و کشته و زخمی شدن سه تن از نیروهای طالبان را تأیید کرد.

وی ادعا کرد طالبان در حمله متقابل، 9 "بغاوتگر" را کشته و چهار تن دیگر از آنان را به شمول یک زن، زخمی کرده اند. او کشته شدن کودکان را در حمله به سیوک شیبر رد کرد.

 

کلیدواژه