اهداف دشمنان از پیگیری دوقطبی‌ سازی‌ها در ایران
(last modified 1401-09-08T06:32:09+00:00 )
قوس 08, 1401 11:02 Asia/Kabul
  • اهداف دشمنان از پیگیری دوقطبی‌ سازی‌ها در ایران
    اهداف دشمنان از پیگیری دوقطبی‌ سازی‌ها در ایران

با آغاز دور جدید ناامنی و اغتشاش در ایران، دشمنان و معاندان نظام جمهوری اسلامی سناریوی «دوقطبی‌سازی» را در ابعاد مختلف پیگیری می‌کنند.

در سناریوی دوقطبی‌سازی، دشمنان بر حوزه‌های مختلف تمرکز کردند. سناریوی کلان ایجاد دوقطبی حاکمیت/ مردم است. یعنی وانمود کنند که حاکمیت صدای مردم را نمی‌شنود و راهی متفاوت از مطالبات مردم را طی می‌کند. این سناریوی کلان به حوزه‌های جزیی‌تر نظیر نیروی نظامی حاکمیت / شهروندان، حاکمیت / اقوام و همچنین شیعه / سنی تقسیم و پیگیری می‌شود. بنابراین، این سؤال مطرح می‌شود که اهداف دشمنان از تمرکز بر هویت ملی و دوگانه‌سازی‌های هویتی چیست؟

در این خصوص می‌توان به چند هدف مهم اشاره کرد.

  • هدف نخست: ایجاد شکاف اجتماعی در درون جامعه ایران

به نظر می‌رسد نخستین هدف در این دوگانه‌سازی هویتی، ایجاد شکاف اجتماعی در ایران است. شکاف اجتماعی یعنی تبدیل یک جامعه واحد به جامعه‌ای چندپاره و نامنسجم، یعنی هدف قرار دادن یکپارچگی اجتماعی. جامعه‌ای که دچار این وضعیت شود تولید ناامنی در آن امکان‌پذیر خواهد شد کمااینکه در دو ماه گذشته در چند نقطه کشور از جمله در شیراز، ایذه و اصفهان حوادث تروریستی رخ داد. جامعه‌ای که دچار شکاف شود، مسیر رشد و پیشرفت را نیز طی نخواهد کرد و اساساً شاهد نابسامانی اجتماعی و سیاسی خواهد شد.

  • هدف دیگر: تضعیف سرمایه اجتماعی

دومین هدف مهم در دوگانه‌سازی هویتی، تضعیف سرمایه اجتماعی کشور است. دشمنان و معاندان جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر سعی زیادی انجام دادند تا سرمایه اجتماعی کشور را تضعیف کنند. سیاست فشار حداکثری دولت سابق آمریکا نیز با همین هدف پیگیری شد. اکنون تضعیف و تخریب سرمایه اجتماعی، هدف محوری جنگ نرم و نبرد رسانه‌ای دشمن است. این هدف مهم در گذشته با محوریت مسائل اقتصادی پیگیری می‌شد و امروز با محوریت هویت.

  • منفعل‌سازی دولت در عرصه بین‌المللی

یکی دیگر از اهداف سناریوی دوگانه‌سازی هویتی این است که دولت در عرصه جهانی دچار انفعال شود. اگرچه مذاکرات میان ایران و غرب در چند ماه اخیر متوقف بود، اما پیام‌ها میان طرفین همچنان رد و بدل می‌شود. برخی خبرها حاکی از این است که کشورهای طرف مذاکره با ایران و همچنین دولت آمریکا خواستار این شدند که ایران برخی از مطالبات خود از مذاکرات را کنار بگذارد. دلیل چنین درخواستی نیز اغتشاشات در ایران است. برداشت آنها این است که با تداوم اغتشاشات و آشفتگی‌ها دولت تحت فشار قرار دارد و برای کاستن از فشارها، حاضر است امتیازاتی دهد، موضوعی که تاکنون در رفتار دولت جمهوری اسلامی ایران دیده نشد.

  • زیر سؤال بردن مشروعیت نظام

هدف نهایی تلاش دشمن این است که هم به افکار عمومی در داخل ایران و هم افکار عمومی جهانی ثابت کند که نظام جمهوری اسلامی ایران با بحران مشروعیت مواجه شده است. در واقع، هدف نهایی جنگ شناختی علیه نظام جمهوری اسلامی نیز ایجاد بحران مشروعیت است. انقلاب اسلامی نظام برخواسته از خواست و اراده مردمی است. دشمن با دوگانه‌سازی هویتی و به‌خصوص با جدا کردن حاکمیت از مردم سعی دارد مشروعیت جمهوری اسلامی ایران را زیر سؤال ببرد. دشمن بر مدیریت ادراک و کنترل اذهان با تحریف و دروغ و روایت‌سازی جعلی تمرکز کرده است. برونداد این فرآیند، دوگانه‌سازی هویتی و هویت‌زدایی به‌خصوص از نسل جوان است و این هویت‌زدایی نیز باید به انکار دستاوردهای نظام، انکار و نادیده گرفتن پیشرفت‌هایی که رخ داده است، تولید خشم و نفرت و عصبانیت مردم از نظام و ایجاد بحران مشروعیت بیانجامد در غیر این صورت، مسیری که دشمنان طی کردند برای آنها بیهوده و بدون دستاورد خواهد بود.

کلیدواژه